* DjVu fájlokhoz használható szoftverek - A "Következő" gombra kattintva (ha van) a PDF fájlhoz juthat.
2.11 MB | |
2010-02-13 20:01:52 | |
Nyilvános 851 | 4034 | Rövid leírás | Teljes leírás (299.62 KB) | Zalai Közlöny 1900. 018-021. szám május Zalai Közlöny Hetenkint egyszer, szombaton megjelenő vegyes tartalmú hetilap 39. évfolyam A következő szöveg a folyóiratból keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: NAGYKANIZSA, 1900. május hó 5-én. 18-ik szám. XXXIX. évfolyam. Előfizetési ár: Egén érre . . 10 kor. — flll-Fél étre . . . f> kor. — 611. NegyedéTre . . 2 kor. 50 fii). Kgjes Hzám 20 flll. HIRDETÉSEK 6 htiiboi petitiorban 14, mAsodtr.or 12, i minden további sorért 10 flll. NYILTTÉRBEH petit soronként 20 fillérért Tétetnek tel. Kincstári illeték minden egyes hirdetésért 60 fill. fiietendö. ZALÁI I0ZL0IT. A l&p szellemi részét illető minden közlemény a felelős szerkesstő nevére, a* anyagi részt yiető köi-lemények ppdig a kiadó nevére címzetten Nagy-Kanizsára bérmentve intézendők. Bérmentetlen levelek nem fogadtatnak el. Kéz! ratok\\l8szanem küldetnek A nagy-kanizsai .Ipar-Testület," „a nagy-kanizsai Takarékpénztár részvény-társaság," a „Kotori takarékpénztár részvény-társaság," .nagy-kanizsai és a galamboki Önkéntes tűzoltó egylet," a .nagy-kanizsai kisdedneveló egyesület," a ,nagy-kanizsai tanitói járáskör," a „nagy-kanizsai keresztény jótékony nőegylet," „n.-kanizsai izr. jótékony nőegylet," „szegények tápintézete," a „katonai hadastyán egylet," a „soproni kereskedelmi iparkamara," nagy-kanizsai külválasztmányának hivatalos lapja HETENKINT EGYSZER, SZOMBATON MEGJELENŐ VEGYES TARTALMÚ HETILAP. Az életrevaló nevelés. Nary-Kanlua, 1900. májas 4. (V.) Wlassics Gyula miniszter ajkáról Hangzott ej a panasz, hogy a tanítók és tanárok nem nevelik az ifjúságot eléggé a gyakorlati élet követelményeinek megfelelő módon. Az ó fiára még egy vasúti jegy megváltását sem bizhatja. Ha közoktatásügyünk feje nyilatkozik, bizonyára elég alappal birnak az ő szavai. Az iskola és az élet nincsenek többé hármóniában. , Az iskola nem szolgálja eléggé a gyakorlati életet, azon egyszerű okból, hogy az iskola nem tanit gyakorlati tantárgyakat. Nevelésünk alapját az irodalom és a filológia tantárgyai képezik még mindig. Terheljük az ifjúságot régiségekkel, de nem oktatjuk ki abban, hogy az állami szervezet, a társadalom, milyen változásokon ment keresztül a technika és a modern közgazdaság tanainak az életbe való átültetése következtében. Pedig a gimnáziumok nem régiben kaptak uj tantervet. Ennek megalkotásánál mért nem voltak figyelemmel a gyakorlati élet követelményeire? Miért elégedtek meg foldozással, miért nem változtatták meg gyökeresen a tantervet? Azon egyszerű okból, hogy még mindig az osztrák iskolák szolgálnak nekünk mintául. Kaptafát mindig csak Ausztriától kérünk kölcsön és arra készítjük a magyar csizmát. Nehéz arra nézve utasítást adni\', hogy az ifjúságot életrevalóságra hogyan kell nevelni, megkisérlették azt már a filantropisták a múlt században, de kudarcot vallottak rendszerükkel. A század elején mégis csak. visszatértek a humanisztikus nevelési rendszerhez, vagyis az im-praktikua szisztémához. Ujabban kísérletet tettek a slöjd rendszerrel, vagyis a kéziügyesség tanítással a népiskolában, de ez a rendszer nálunk "még eléggé elterjedve nincs, különösen városokban, hol a gazdag, elkényeztetett gyermekekre való tekintetből a kéziügyesség tanításában még nagyon tartózkodók az iskolák. A középiskolákban pedig a rendszer abban a tekintetben elhibázott, hogy még túlsókat előadnak — puszta szóval, tankönyv alapján. Az ifjúság nem rándul ki műhelyekbe, gyárakba, csak a dohánygyárak termékeit szereti titokban elfogyasztani a maga módja szerint és ezt élvezetnek nevezi. Az ifjúság nagyon sokat tud a rómaiak hadviseléséről, a föníciaiak tengeri utazásairól, de alig tud valamit a világrészeket összekötő tengeri utakról, a nagy vasutakról, aminek folyománya csak az, hogy csak falujába t... |