M7-es autópálya (Magyarország)

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
(M7 (autópálya) szócikkből átirányítva)
M7-es autópálya
autópályaszakasz Nagykanizsánál
autópályaszakasz Nagykanizsánál
Az M7-es autópálya
Az M7-es autópálya
Úttípus
Építkezés19642008
Hossza226,57 km
OrszágMagyarország
TartományokBudapest, valamint
Pest,
Fejér,
Veszprém,
Somogy és
Zala vármegye
Mérnökségek30, Martonvásár
90, Balatonvilágos
150, Fonyód
219, Eszteregnye
Az út elejeBudapest
Az út végeLetenye / Horvátország
Időzónaközép-európai idő
A Wikimédia Commons tartalmaz M7-es autópálya témájú médiaállományokat.
Csomópont az M7-M1-es autópálya közös szakaszán Budaörs mellett
Az M1-M7 közös szakasza Budapest felé
Az M7-es autópálya és a 71-es / 710-es főút csomópontja Balatonfőkajárnál
A Kőröshegyi völgyhíd
Az M7-es Kőröshegyi völgyhídja, a Balatonról
A Kőröshegyi völgyhíd Letenye felől
Az M7-es autópálya, háttérben az eszteregnyei autópálya-mérnökség
Az M7-es autópálya Eszteregnye és Becsehely között
Magyar-horvát határátkelő Letenyénél

Az M7-es autópálya Magyarország legrégebbi autópályája, mely Budapest, a Balaton és a délnyugati magyar-horvát országhatár között teremt korszerű közúti összeköttetést.

Nyomvonala[szerkesztés]

A Budaörsi útból indul ki Őrmezőnél, majd Gazdagrét és Budaörs mellett halad el, ezen szakasza közös a később épült, Budaörs után leágazó M1-es autópályával. Az M7 mellett fekvő legfontosabb települések: Érd, Székesfehérvár, Siófok, Nagykanizsa. Az M7-es autópálya az V. számú helsinki folyosó része, melynek célja, hogy közúti kapcsolatot létesítsen az adriai kikötők és Kelet-Európa között. A sztráda Letenyétől nyugatra, a 232. kilométerszelvénynél kettéágazik: M7-es a horvát, míg az M70-es ág a szlovén határhoz vezet.

Az autópálya Muracsánynál csatlakozik az horvát A4-es autópályához és a páneurópai V/b folyosó részét képezi, amely összeköti Budapestet Zágrábbal, Horvátország fővárosával és Fiumével, a legnagyobb horvát tengeri kikötővel. Az M7-es befejezése óta lehetőség nyílt Budapestről az Adriai-tengerig folyamatosan autópályán történő utazásra. Partvidéke a magyarok kedvelt turisztikai célpontja.

A horvát határig tartó autópálya utolsó szakasza, beleértve a Zrinski hidat a Mura folyón, 2008. október 22-én készült el. Az út első szakaszai az 1960-as és 1970-es években épültek. Az utolsó szakaszok befejezésére 2001-ben került sor.

Nem sokkal a magyar-horvát határ előtt, Letenye közelében található az autópálya-háromszög az M70-es autópályával, amely közvetlenül csatlakozik a szlovén autópálya-hálózathoz (A5 Lendva – Maribor autópálya). Ezt a szakaszt, akárcsak az M7-es egészét, erősen látogatják a nehéz tehergépjárművek, mivel ez jó közvetlen összeköttetés ad Kelet és Nyugat-Európa közt.

2007. augusztus közepén megnyitották Közép-Európa leghosszabb viaduktját (Kőröshegyi völgyhíd), Kőröshegy közelében, ezzel bezárva az eddig meglévő rést ezen az autópályán. Teljes hossza 1872 m, magassága 88 m. A sebességet radarrendszerrel ellenőrzik. Az irányonként két forgalmi sávos M7-es autópálya 2008. október 22-én készült el.

Az M7-es autópálya hiányának 2007-es megszüntetésével jelentősen csökkent a forgalom a helyi utakon. A nehéz tehergépjárművek levonulhattak a Balaton délnyugati partjáról.

Története[szerkesztés]

Állami beruházás keretében épített szakaszok[szerkesztés]

1961. október 17-én jelent meg a rendelkezés, mely előírta az akkor még VII. út néven szereplő autópálya első szakaszának megépítését. 1964-ben helyezték forgalomba az M1–M7 közös budaörsi szakaszát Törökbálintig. 1966-ban megépült a bal pálya Martonvásárig, majd 1971-re Zamárdiig. 1972–75 között került sor a jobb pálya kiépítésére Törökbálinttól először Székesfehérvárig, majd Aligáig. A Balatonaligától Zamárdiig tartó irányonként egy forgalmi sávos félautópálya, lényegében autóút majdnem harminc éven át, a kétezres évek elejéig üzemelt. Amely a 7-es főút zamárdi szakaszába csatlakozva ért véget – a 7-es főút Budapesttől Zamárdiig tartó szakaszát ezért is nevezték át az autópálya megépítése után 70-es főúttá, hogy ne tévesszék össze az autópályával.

A pálya építése kezdetben elsősorban kézi erővel történt, a hatvanas évek végétől vált általánossá a gépesítés. Az eredeti burkolat – a birodalmi német Reichsautobahn és a keletnémet sztrádák technológiáját követve – betonlapokból készült, melyek illeszkedéseinél a járművek kereke döccent egy kicsit. Az ebből eredő „zakatolás” üteméből tudni lehetett, milyen tempóval halad a jármű. (A felújítások és bővítések során a pályát leaszfaltozták, a zakatolás megszűnt.) A munka azonban így is nagyon lassan haladt. A sztráda növekvő forgalma miatt ezért 1972-ben életbe léptették azt a szabályt, miszerint vasárnaponként délután kettő és este tíz óra között csak Budapest felé lehetett haladni rajta.

Az M1–M7 1964-ben épült budaörsi közös szakaszát 1977-1978 között középen kibővítették irányonként további egy sávval a jelenlegi szélességére.

Az M7-es autópálya a 80-as évekig az E96-os Európai úthálózat számát viselte, majd átnevezték E71-esre.

A rendszerváltás után épített szakaszok[szerkesztés]

A rendszerváltás után közel egy évtizedig érdemi fejlesztés nem történt. A kétezres évek elejétől indult meg az Balatonaliga és Zamárdi közt hiányzó jobb útpálya, majd az egész autópálya folytatásainak megépítése a horvát és szlovén határ felé, ez idő alatt a meglévő pályaszakaszok betonburkolatainak leaszfaltozása is megtörtént. A pálya későbbi szakaszainak átadása után a 7-es főút fővárostól Zamárdiig tartó szakasza elvesztette 70-es jelzését és ismét a 7-es főút részévé vált.

Dátum Kezdőpont Végpont Hossz [km] Megjegyzés
2002. november 11. Balatonaliga Zamárdi Jobb pálya megépítése, a meglévő 90 km autóút felújításával és autópályává alakításával
2004. szeptember[1] Becsehely Letenye 6,5
2005. július Balatonszárszó Ordacsehi 20
2006. március 27. Ordacsehi Balatonkeresztúr 25,7
2006. december 11. Becsehely Sormás (Eszteregnye) 4,5
2007. augusztus 8. Zamárdi Balatonszárszó 14,2 Benne a Kőröshegyi völgyhíddal.
2007. augusztus 24. Nagykanizsa Sormás 11,3 Nagykanizsai elkerülő
2008. június 26. Balatonkeresztúr Zalakomár 21
2008. június 26. Érd Székesfehérvár Budapest irányába három forgalmi sávossá bővítés
2008. augusztus 19. Zalakomár Nagykanizsa 15
2008. október 22. Letenye országhatár 0,8 Benne a Zrínyi Miklós híddal, amely a Murán ível át. Így teljessé vált a sztráda Budapesttől Letenyéig.

2018. február 13-án megkezdődött és 2019. november 29-én átadásra került a jelenlegi 710-es főút, távlati M8 autópálya és M7 csomópont kialakítása. Megépült a csomóponthoz tartozó gyűjtő-elosztó pálya 2060 méteren az M7-es jobb oldalán, a bal oldalán pedig 955 méteren, továbbá összesen 1973 méteren épültek még csomóponti ágak.[2]

Fenntartása[szerkesztés]

Az autópálya M0-s autóút és az országhatár közötti szakaszának üzemeltetése és fenntartása 2023. szeptember 1-től a MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladata. Ezt a tevékenységet négy helyen lévő autópálya-mérnökségek biztosítják:

2013-ig az Állami Autópálya Kezelő (Z)rt., 2013 és 2023 között pedig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. feladata volt az teljes útszakasz üzemeltetése és fenntartása. Az autópálya fenntartását és üzemeltetését a budapesti bevezetőtől az M0-s autóútig tartó szakasz vonatkozásában továbbra is a Magyar Közút Nonprofit Zrt. látja el.

Csomópontok és pihenőhelyek[szerkesztés]

Csomópontok, pihenőhelyek és hidak
Autópálya kezdete (Budaörsi út)
10 Budaörsi pihenőhely (MOL)
10 Budaörs-kelet
11 Budaörs-nyugat
12 Bécs / Pozsony / Győr
14 Budakeszi / Törökbálint
16 Érd-észak / Szeged  
18 Érd
19 Érdi pihenőhely
23 Tárnok / Sóskút / Pusztazámor
26 Tárnoki pihenőhely (Orlen)
30 Martonvásár / Gyúró
33 Váli-völgyi pihenőhely (OMV) / Baracska / Vál / Alcsútdoboz
42 Kápolnásnyék / Velence / Vereb / Pázmánd 8117
45 Velence / Nadap / Lovasberény / Csákvár
45 Velencei pihenőhely (MOL)
50 Pákozdi pihenőhely / Pákozd / Sukoró
57 Székesfehérvár-kelet / Agárd  
60 Fehérvári pihenőhely (Shell) / Székesfehérvár-dél / Dunaújváros
64 Szekszárd / Veszprém / Győr / Székesfehérvár-CENTRUM
70 Gorsium pihenőhely (félpihenő) / Szabadbattyán Tác 6307
80 Lepsény / Polgárdi
83 Lepsényi pihenőhely (MOL)
90 Veszprém / Balatonfüred
90 Balatonvilágos / Enying / Balatonakarattya 7118
95 Sóstói pihenőhely (MOL)
98 Siófok-kelet / Siófok-Sóstó
101 Szabadi pihenőhely
Sió csatorna
105 Szekszárd / Siófok-CENTRUM
109 Töreki pihenőhely
112 Zamárdi-felső / Szántód / Siófok-nyugat
115 Balatonendréd / Tab / Zamárdi 65 101 65 137
117 Csikászó völgyhíd (166 m)
121 Balatonföldvár / Bálványos 65 116 6505
121 Kőröshegyi völgyhíd (1872 m)
125 Eb-hegyi völgyhíd (264 m)
126 Balatonszárszó 70 570
130 Balatonszemes / Balatonőszöd / Szólád
130+500 Öreg-hegyi völgyhíd (113 m)
132 Bagódombi völgyhíd (184 m)
135 Balatonlelle / Kaposvár
138 Balatonlellei pihenőhely (MOL)
143 Lengyeltóti / Balatonboglár-CENTRUM 6711
145 Ordacsehi / Balatonboglár-dél
150 Lengyeltóti / Fonyód 6701
156 Táskai pihenőhely
160 Balatonfenyves
167 Keresztúri pihenőhely (Shell)
170 Marcali / Balatonkeresztúr
171 Újhegyi völgyhíd (301,80 m)
175 Hollád / Keszthely / Zalaegerszeg 7501
177 Szegerdői pihenőhely
183 Sávoly / Szőkedencs
Zala-Somogyi határárok
191 Zalakomár / Zalakaros
194 Zalakomári pihenőhely (INA)
206 Nagykanizsa-kelet / Kaposvár
211 Nagykanizsa-CENTRUM / Gyékényes / Zalaegerszeg
215 Sormási pihenőhely
219 Sormás / Eszteregnye
224 Becsehely
232 Letenye / Tornyiszentmiklós / Ljubljana  
233 Országhatár Letenye (H) – Muracsány (Goričan) (HR)
234 Zrínyi Miklós híd (Mura, 216 m)
 Horvátország    

Forgalmi adatok[szerkesztés]

Átlagos napi forgalom az M7-es autópályán
Merőpont Kilométerszelvény Útszélesség Forgalmi adatok (egységjármű/nap) Változás (%)
2014[3] 2018[4] 2022[5] 2014–2018 2018–2022 2014–2022
Budaörs 7+940 112 562 123 398 127 723 style="text-align:right;"|112 562 123 398 −8,78% style="text-align:right;"|123 398 127 723 −3,39% style="text-align:right;"|112 562 127 723 −11,87%
Érd 16+971 2+3 sáv 68 036 76 504 71 766 style="text-align:right;"|68 036 76 504 −11,07% style="text-align:right;"|76 504 71 766 +6,60% style="text-align:right;"|68 036 71 766 −5,20%
Velence 43+980 48 860 61 931 64 975 style="text-align:right;"|48 860 61 931 −21,11% style="text-align:right;"|61 931 64 975 −4,68% style="text-align:right;"|48 860 64 975 −24,80%
Székesfehérvár-kelet 54+460 46 232 53 244 59 247 style="text-align:right;"|46 232 53 244 −13,17% style="text-align:right;"|53 244 59 247 −10,13% style="text-align:right;"|46 232 59 247 −21,97%
Székesfehérvár-Centrum 62+322 36 413 45 060 50 902 style="text-align:right;"|36 413 45 060 −19,19% style="text-align:right;"|45 060 50 902 −11,48% style="text-align:right;"|36 413 50 902 −28,46%
Balatonvilágos 80+820 35 664 42 481 45 435 style="text-align:right;"|35 664 42 481 −16,05% style="text-align:right;"|42 481 45 435 −6,50% style="text-align:right;"|35 664 45 435 −21,51%
Siófok-Centrum 99+100 28 910 30 794 33 718 style="text-align:right;"|28 910 30 794 −6,12% style="text-align:right;"|30 794 33 718 −8,67% style="text-align:right;"|28 910 33 718 −14,26%
Balatonboglár 140+000 20 795 26 700 25 965 style="text-align:right;"|20 795 26 700 −22,12% style="text-align:right;"|26 700 25 965 +2,83% style="text-align:right;"|20 795 25 965 −19,91%
Sávoly 185+000 14 442 17 764 18 879 style="text-align:right;"|14 442 17 764 −18,70% style="text-align:right;"|17 764 18 879 −5,91% style="text-align:right;"|14 442 18 879 −23,50%
Nagykanizsa 209+120 12 441 16 510 15 831 style="text-align:right;"|12 441 16 510 −24,65% style="text-align:right;"|16 510 15 831 +4,29% style="text-align:right;"|12 441 15 831 −21,41%
Becsehely 225+480 12 826 17 091 16 519 style="text-align:right;"|12 826 17 091 −24,95% style="text-align:right;"|17 091 16 519 +3,46% style="text-align:right;"|12 826 16 519 −22,36%
Letenye (országhatár) 232+932 1 458 2 913 2 499 style="text-align:right;"|1 458 2 913 −49,95% style="text-align:right;"|2 913 2 499 +16,57% style="text-align:right;"|1 458 2 499 −41,66%
M7-es autópálya (átlag) 29 760 35 640 38 566 29 760 35 640 −16,50% !! style="text-align:right;"|35 640 38 566 −7,59% !! style="text-align:right;"|29 760 38 566 −22,83%

Díjfizetés[szerkesztés]

Az M7-es autópálya országos e-matricával, vagy az alábbi vármegyei matricákkal vehető igénybe:

Matrica típusa Használható szakasz
Pest vármegyei az Egér úti csomópont és Martonvásár között (7 km – 30 km)
Fejér vármegyei Pusztazámor és Balatonvilágos között (23 km – 89 km)[6]
Veszprém vármegyei Polgárdi és Siófok-kelet között (80 km – 98 km)
Somogy vármegyei Balatonvilágos és Zalakomár között (90 km – 191 km)
Zala vármegyei Sávoly és Letenye (országhatár) között (183 km – 234 km)

A Veszprém vármegyei szakasz kiváltható egy Somogy vagy egy Fejér vármegyei matricával.

Díjmentes szakaszok[szerkesztés]

2015. január 1-től csak a Budapest határa és az Egér út közti szakasz (5 km – 7 km) használható díjmentesen.

Fix telepítésű sebességmérők[szerkesztés]

Az M7-en több fix telepítésű sebességmérővel találkozhatunk:

  • M7, bal, 60+090 km-szelvény, TrafficSpot-VÉDA
  • M7, jobb, 60+064 km-szelvény, TrafficSpot-VÉDA
  • M1/M7 közös bevezető szakasza, bal, 6+284 km-szelvény, TrafficSpot-VÉDA
  • M1/M7 közös bevezető szakasza, jobb, 6+300 km-szelvény, TrafficSpot-VÉDA
  • M1/M7 közös bevezető szakasza, elválasztó sáv, 10+800 km-szelvény, RAMET AD9-O

Érdekességek[szerkesztés]

Osztapenko kapitány szobra a Budaörsi út Sasadi úti csomópontjánál 1970-ben
  • Az M7-es budapesti kivezetőjénél állt 1951 és 1992 között Osztapenko kapitány szobra, ami jelenleg a Memento Parkban áll. Az idősebb generáció a szobor helyét máig Osztyapenkónak nevezi (a név kiejtése hibásan, ty-vel terjedt el), de a fiatalabb generáció is ezen a néven ismeri, mivel a csomópontnál megnyílt népszerű gyorsétterem neve McDonald’s Osztyapenko.[7][8][9] Időközben erre a részre is új csomópont épült 2016-ra, teljesen megváltoztatva a környék korábbi arculatát.[10]
  • Az M7-es része a Kőröshegyi völgyhíd, amely az ország legnagyobb völgyhídja lett: hossza 1872 méter, magassága 120 méter. A völgyhídon a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/h.
  • A Székesfehérvártól az M0-s csomópontig tartó szakasz 2008. június 26. óta Budapest irányába a szokásos két sávtól eltérően három forgalmi sávos. Ennek megépítésére azért került sor, mert kiszélesítették a Budapest irányú útpályát a kétirányú forgalom elvezetésére, amíg a rosszabb állapotú Balaton felé tartó úttestet felújították. Ezen található Magyarország első előzési sávos autópálya-szakasza. Ebben az esetben az emelkedőkön nem a külső oldalon nyílik a lassú járművek részére kapaszkodósáv, hanem a jobbra tarts elv alapján a belső oldalon a személygépkocsik részére előzési sáv.
  • Előzési tilalmat vezettek be a 3,5 tonnát meghaladó tömegű tehergépkocsik részére. A tilalom a következő szakaszokra érvényes:
Szakaszok Kilométerszelvény Irány
M1-M7 elválási csomópont és Pusztazámor-Sóskút csomópont között 12,2-23 Letenye felé
Székesfehérvárt elkerülő szakasz 57-64 Letenye felé

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. Átadták az M7-es új szakaszát. origo.hu, 2014. szeptember 18.
  2. Megvalósult a torlódásokat enyhítő fejlesztés az M7-es autópályán
  3. Az országos közutak 2014. évre vonatkozó keresztmetszeti forgalma (magyar nyelven). Magyar Közút Nonprofit Zrt.. (Hozzáférés: 2018. január 1.)
  4. Az országos közutak 2018. évre vonatkozó keresztmetszeti forgalma (magyar nyelven). Magyar Közút Nonprofit Zrt.. (Hozzáférés: 2019. január 1.)
  5. AZ ORSZÁGOS KÖZUTAK 2022. ÉVRE VONATKOZÓ KERESZTMETSZETI FORGALMA (magyar nyelven). Magyar Közút Nonprofit Zrt.. (Hozzáférés: 2023. július 13.)
  6. [1] – változás az új csomópont miatt , 2020. január 13.
  7. Hová tűntek a vérengző nyilasok az ostrom után?, civilhetes.net
  8. Mi köze Osztyapenkónak a Mekihez?, lokal.hu
  9. Ágnes, Hidvégi. „És Osztyapenkó mégis lépést váltott – Budapest nyugati kapuja”, 2017. június 21. (Hozzáférés ideje: 2018. április 24.) (hu-HU nyelvű) 
  10. Elkészült az új Budaörsi úti csomópont Autónavigátor, 2016. április 19.

Források[szerkesztés]

További információk[szerkesztés]