* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
2.21 MB | |
2021-12-21 10:07:10 | |
Nyilvános 256 | 668 | Rövid leírás | Teljes leírás (46.33 KB) | Nagy-Kanizsa városi ipariskola értesítője az 1889-90-ik tanévről. IV. évfolyam. Közzéteszi: a tantestület. Nagy-Kanizsán, Nyomtatott Fischel Fülöp Könyvnyomdájában 1890. A következő szöveg a füzetből keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: NAGY-KANIZSA VÁROSI IPARISKOLA V mr AZ I8Q9-90 IK TANÉVRŐL IV. ÉVFOLYAM. KÖZZÉTESZI: -A- TA.NTESTTJLET. NAGY-KANIZSÁN, NYOMATOTT F1SCHEL FÜLÖP KÖNYVNYOMDÁJÁBAN 1890. I. A nemzeties szellem fejlesztéséről. Hajdanta minden tanításnak a központja a vallás volt; a vallás kedveért tanították az olvasást, ennek kedveért a nyelv tant; sőt még a számtani problémákat is a bibliai eseményekre vonatkoztatták. De minél jobban áthatotta időfolytán a privilégiumokban részesített városok polgárait a szabadabb szellem, minél inkább terjedt a műveltség fent és alant egyaránt; s minél inkább felvirágzottak az ipar, kereskedelem, tudomány és művészet mint az anyagi jólétnek is eszközlői: annál inkább érezték szükségességét egyes államférfiak oly iskolák felállításának, melyekben az előadásokat a vallásos szellemen kívül a nemzeties szellem is áthassa. Hogy mai napság a nemzeties szellem felébresztése minden népiskolának egyik legfőbb feladata: arról meg van győződve mindenki. A népiskola levén felébresztője a nemzeties szellemnek, az ipariskola, mint a népiskolából kikerült növendékeknek ismétlő iskolája, kétségkívül a nemzeties szellemnek fejlesztője és meg-szilárditója. Ezen iskola egy jövő iparos nemzedék sorsára döntő befolyást gyakorolhat ; mert ezen iskolában már oly növendékekkel állunk szemben, kik néhány rövidke év alatt kilépve az életnek küzdterére, számot tevő munkásai lehetnek a hazának. A polgárok hazafias gondolkodásmódjától és az élénk alkotmányos érzettől, mely tiszteletben tudja tartani még a legválságosabb napokban is az alkotmányos intézményeket, függ igen gyakran egy ország sorsa. Vájjon mi telte nagygyá Hellást, boldoggá Albiont ? Mi tette a világ urává Rómát ? Az a mi ezek nagyságának főrugója volt: a hazaszeretet. A hazaszeretet hozta létre a szabadabb szellemet ; a szabadabb szellem hatása alatt fejlődtek ki a tudomány, ipar és képzőművészetek, mindezek pedig hatalmas emeltyűi lőnek az anyagi jólétnek, tehát még az anyagi jólét is a hazaszeretetnek egyik eredménye. Ha tehát Anglia boldog, ezt csakis népe hazafias gondolkodásmódjának s nemzeties szellemének köszönheti elsősorban. Nagyon természetes, liogy ilyeneknél a haza, a közügy semmivé törpül. x* A szülők egy részének túlságos realiszticus felfogásának tudható be az, hogy midőn fiaik az életbe kilépnek, csakhamar a materialistikus irány hiveivé lesznek; s midőn aztán rosz szelle-mök már mindent feltárt elöltük, elvezetvén őket gyönyörtől gyönyörhez: beáll a nagytokú anyagiasságnak és erkölcsi léhaságnak következménye : a közügyek és a haza iránti közönyösség. Minthogy az otthon legtöbb esetben csakugyan megfeledkezik nemes hivatásáról; a nemzeti szellemnek a családban való felébresztéséről és fejlesztéséről: illő, hogy az iskola, még pedig (mivel a mulasztás itt az iparos osztálynál legérezhetőbb) első sorban az ipariskola végezze azt a magasztos missióf, mely hajdan Rómában a családnak missiója volt. Ép azért hasson ipariskolánk oda, hogy a szükséges ismereteknek közlése mellett a növendékekben az alkotmányos érzet is megszilárditlassék ; hasson oda, hogy növendéke nk már jó eleve megtanulják azt, hogy mindenben és mindenek előtt, a haza üdvének és boldogságának előmozdítása legelső és legszentebb kötelességünk. Ha ezt teszi iskolánk ; oly társadalmi osztálynak vetheti meg alapját, melynek szorgalma, ügyessége tőkéje s lelkesedése hazánknak, nemzetünknek csak javára lehet. II. Az ipariskolai bizottság. Elnök: Babochay György, polgárrhester. Alelnök: Nucsecz József. Jegyző... |