Ugrás a menühöz.Ugrás a keresődobozhoz.Ugrás a tartalomhoz.



* DjVu megjelenítő: Windows Mac OS Android

 
116.19 KB
2008-01-15 12:32:52
 

image/vnd.djvu
Nyilvános Nyilvános
213
1097
Rövid leírás | Teljes leírás (18.03 KB)

A cikk a következő könyvből származik (139-141. oldal):


Cím: 19/2., Zala megye kézikönyve=Handbook of Zala county
Közös adat: Magyarország megyei kézikönyvei=County handbooks of Hungary=Handbücher der Komitate Ungarns
Közreműködő: Hóbor József (1954) (szerk.) ; Béli József (közrem.)
Szerz. közl.: [főszerk. ... Hóbor József] ; [a megyei és településtanulmányok szerzői ... Béli József et al.]
ETO jelzet: 908.439.121(035) ; 050.8(439.121)
Tárgyszó: Zalavár
Szakjelzet: 908
Cutter: M 16
ISBN: 963-9089-19-2
Oldalszám: 488-1040 p.
Megjegyzés: Lezárva: 1998. márc. 31. ; Bibliogr.: p. 470-472. ; Összefoglalás angol nyelven


A cikk felismertetett szövege:


Lakosság szórna: 1299 fő
GALAMBOK
Belterület: 182 ha
GAUUVIBOK KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
8754 Galambok, Ady Endre út 2. Telefon: (93) 358-130,358-372

Külterület: 2209 ha





általános Oskola irm** A
tilt
Az Általános Iskola
BASIC INFORMATION
Galambok is situated 12 km from Nagykanizsa not far from the M7 motorway and Zalakaros. The area has been settled from the earliest times. The most ancient finds from this territory go back to the earfy Bronz Áge. The settlement is first mentnneú in written documents in 1231 under the name of Kolombuk. The settlement was in an im-portant pbce. In 1420 the area lay on an importantmilitaryroad. In the Turkish times Galambok bebnged to the fórt of Komárom and was invaded by the Tuiks and the Habsburgs. In 1663 the settlement was burnt down by the Tutks. According to popular belief the village lay to the south east of the today\'s village. In 1711 the viliágé was destroyed by plague. In 1757 the Román Catholk ingabitants butít a wooden church in the village.
There s a joint co-operative called EGAX in Galambok. The main activity is farming and animálhusbandry.

A falu a régi Nagykanizsa-Keszthely országút mentén terül el, a Kis-Balaton délnyugati sarkának közelében fekszik. Nagykanizsától 12 km-re van a 7-es főút közelében, Zalakaros város szomszédságában. Közlekedési helyzete.
A község fekvését a keleti és déli róna meg a nyugati magas dombok teszik kellemessé. Határában ligetes erdők és dombok között található Dél-Zala egyik kedvelt tava. A halastó mellett a védett virágnak tekintett ciklámen nyílik. A vidék legnagyobb tájvédelmi területe a 270 hektáros Csörnye-berek. Fészkel itt réti sas, fekete gólya, fekete harkály. A közeli erdőkben szarvas, vaddisznó, őz, róka található.
Történelem
A község területe régóta lakott hely. A régészek a kora bronzkor leleteit az Öreghegyen találták. A középkorban avar település volt itt, amely a terület történeti folytonosságát

bizonyítja. A népvándorlás korában itt már községnek kellett lenni.
Az első írásos említés 1231-ben történt. Chernél nevű személy Galambok praedium felét a kanizsai Szent Kereszt templomának hagyta végrendeletében. A település elnevezésének írásos alakjai nem sokat változtak (1238: Kolombuk; 1370: Kolumbwk; 1512: Galambok). A név eredete valószínűleg a szláv „mély" szóval azonos. 1238-ban bizonyosan Somogy megyei község. 1256-ban az itt szedendő vámot, bor- és gabonatizedet a zalai kolostornak állt jogában beszedni. 1331-ben már Zalához tartozik. 1335-ben Nagy Lajos király a területet a budai káptalannak adta cserébe.
Fontos helyen feküdt Galambok, hadi nagyút vezetett a településen keresztül Ko-márból. Ezt 1420-ból egy oklevél említi.
1536-ban az adólajstrom ismét Somogyhoz sorolja. Népes hely, Török Valentinusnak 22, 1544-ben Bornemissza Péternek 16 portáját írták össze. 1552 előtt a török feldúlta Galambokot. 1557-től az óbudai prépost tulajdona lett.
A török időkben a komáromi vár tartozéka volt, annak sorsában osztozott. Sokat szenved a török támadása...