* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
47.25 MB | |
2011-02-16 15:57:34 | |
Nyilvános 1012 | 7381 | Rövid leírás | Teljes leírás (605.02 KB) | Zala 1895 szeptember Politikai és vegyes tartalmú hetilap. A következő szöveg az újságból keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: 70. Nagy-Kanizsa, 1895. neptember 1-én. XXII éríoljim. f t■ s i « • » Wi) Mi Ms. 14, MémbK > Up ■■ll—l rlsalu mi"-—1 ■!■<■ ikMv. Mia»ntr"- ImM ad ísmH taaaá. M ássllilait «L Ildin\' m klUMtk rlmm. Iffm mám ért: !• krujdr. ZALA _C . _. |V . , " ; i ■ í -5 • --ír-- Politikai ós vegye* tartalmú lap. SkiáMnWi TMW|W . Urnád kkfrtMárflB. SlJllfl tm ilU: Ua tm 1> >IW (t fct — tar.) NHm t >iwi (IM-kj l%|i<liii * hna (1 fct SUgj ■li lnli i> JiUjmi f l"irnj. A WrinKr-\'—\'- és (Ul-ulu takarékpénztárak, a liani.* jaaöiat, ai lf»r- «» kanak* "77- gj- delmi bank, a Nagy-kanizsai aegélyegylet-tsfcretkaMt és ■ letenyai takarékpénztár, - _ > „nagy-kamnai malátafyár éa serffisöde r. t" kíwmtaim khUnp i. H«K|«Iealk HagyKaalsitAa keteaklat k é t a a • r: • TMimap 4m oa"Citörtölcö.o. • Iliiig PtaM i m, wvr Az iskolaév kezdetén. Vi * x -fígy Kanizsa, 1895. aug. 80. (—nJ Megnyílnak az iskola csarnokai • összesereglenek a tanulók, hogy iskolai pályájokat tovább folytatva, megszerezzék mindazokat a teltételeket, melyek őket hdízncs, munkás tagjaivá teszik a hazának. . A beíratások kezdeteket vették s aki évröl-érre figyelemmel kíséría beiratás időszakát hazánkban, lehetetlen, hogy megelégedéssel ne lássa a tanuló-ifjuságnak évről-évre nagy szaporodását Az 1868-iki 38. t c-nek a* kötelező iskoláztatásra vonatkozó rendelete megtette hatását s az óhajtott sikert éred-ményezte. Az embernek vele született ösztöne, hogy a világosság felé törjön, tanulni vágy mindenki s jótékony, a nemzet javára szolgáló nemes verseny az, a mit-az egyes iskolák kifejtenek. désének s hazánk kulturfejlődésének történetében Szent Istvántól kezdv^ napjainkig nagy missziót teljesítettek az iskolák. erős- nemzeti érzésben, hazafias érzületben és gondolkodásban gyarapodjék ifjuságonk, hogy majdan feladatának minden irányban megfelelhessen. Alkotmányos országbari élQnk, a hazafias érzés és gondolkodás szabad, nem korlátozza azt semmi és ifjuságunk lényegesen jobb körülmények között tölti Uflulá-éwit, mint az ötvenes-évek ifjúsága, mely hazafias érzésének csak ugy adhatott kifejezést, hogy Összegyűltek néhányan, kisebb csoportban egy-egy csendet, félreeső szobában s ott maguk közt szavalgatták a hazafias költeményeket, ébren tartva magukban azt a szent érzést, melyet akkor a piacra vinni tilos volt, e sorok írója, emlékszik még, hogy még az ötvenes évek vége felé oly jutalomkönyveket osztottak ki, melyek a világpolgárságra buzdítottak De sem tanítókban, ,sem tanulókban nem sikeralt a Az iskola nagy ttnynmfr a kultúra fejlő- hns»6«riarzé»t,el(ttjuMt. mSymtim a 60 as években lángra lobbant A tartitók nálunk nemcsak kulturmissziót teljesítenek hanem nemzett, hazafias missziót BeTEá valaJtöTTügy.hazánkban mondhat- is, ha feladatuknak kellőképen megfelelnek. Juk, hogy iskoláink »I TanflgyünkJólytMQg jótrtoyu fejlődteat ján kívül még más, nem kevésbbé fontos az ujabb alkotmínyos aerában bíztosltékot nemzeti missziót vannak hivatva teljesíteni* Uyujt nrról, hegy a magyar tanitó felada- Kell, hogy nálunk az iskola a magyar ál Imiwiim arplgálatáhan illjnn • lfj»1l hogy tának meg akar és meg tud felelni. —Kr a haza, mslyolitigoteivo áll pai népek közepette, melyben a imtu^M gek gyakran kifelé tekintenék s államellenes tflrekvéseíkkel nem kis nyugtalanságot okoznak, számot tart a magyar tagitóság fontos munkájára a magyar állameszme terjesztése és megszilárdítása érdekében. A magyar tanítóság érzi ennek a feladatnak nagyfontosaágát; érzi különöseit e. határszéli megyében Is, a hol a nemzeti nyelv s ezzel együ... |