* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
51.43 MB | |
2010-06-10 09:11:16 | |
Nyilvános 864 | 4846 | Rövid leírás | Teljes leírás (628.58 KB) | Zala 1898 július Politikai lap. A következő szöveg az újságból keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: Huszonötödik évfolyam. 53. szám* TkniU^rUitlkMIUrkkr\' A ■■kwrtlitf li>i>—I lifcrtiijn ölt ii 4—1 én klaL lám ém*mbm » u> w.h^i main ZALA Ua tm t> IM (I M — ML « ÜMSnJ KUiéUnml: V>n i>Illeti: M MM| tt^v Politikai lap. : - Megjelenik NAGY-KANIZSÁM hetenkint kétuer: vasárnap él ciitórtdfcfta. fmérr% Ih)I«IB I >HI»i (I trt m K, ^ IJfMMr niiw II ta^ér-UHiillirt, t<1mWiMMMn fcaiitÉNiwanm 1— y^h mmM. ItMtAalMUalkMiM M kpéiM A Ipmmm InlitaMite Nagy-Kanizsa, 1898. | Felelős aerkaztt: SZALAT &ÍMK. -_. ^irtTDip, julÍ08 3. Kapuzárás után. ■ (jV /.) Az iskolák kapóit rend re-rendre már mind bezárták. A tanulók és a tanárok, tanítók megkezdették a nyári pihenőt, amelyet már egyaránt vártak a fárasztó aranka mán. Mert ma a tanulás éppen olyan fárasztó munka, mint a tanítás. A modern pedagógia vívmányait\' alkalmazzák ugyan; de mit ér mind az, ha a tanulni valókat napra-oapra szaporítják, ha a tanuló-éLtet hovatovább nehezebbé teuik. Ezzel aztán elértünk odáig, hogy kész az operett szöveg, csak a muzsikus hiányzik, aki a betét kuplikat megzenésítse. Nincs Magyarországon egyetlenegy ember, aki a nőnevelés fontosságát el ne ismerné, nincs aki a nít a kenyérkeresetre éppen olyan likaimasnak, esetleg rászorultnak ne ismerje^—mint a férfit. De viszont engedjék meg, ha a szülők nagy része, akik gondolkozni is szoktak, lányaik fejét zíum éppen ugy maga alkotja \'a saját használatára a tantervet, mint akár a még meg sem r született bét osztályú polgári iskola. Ebből pedig világosan követhetik hogy az egyetem előkészítő iskolája sem lehet k&lűnben, mint a többi És ha bármely iskola kimondja a régtett növendékéről, hogy érett, akkor enged* jék meg, hogy az érett ifjú testi és lefln erejének értékelését ne tűrje olyanoktól, akik öt soha sem látták, akik egyáltaübtt - nem szívesen töltik tele a sok penészes auktorral és engedjék meg azt is, hogy ájnem ismerik. Ekkor aztáa e leányokat is * A wMniá\'tp ht<l ítoa mit aifelin maía4abb nón®*^^*" » * sok pikáns|nuqglehetne kímélni a klasszikus svindliktö^ 1. pül^ A unJI, tanítók az iskola i"*** P ** ***** bezárásTntán gyűlésekre mennek és ott ** "ükségesek, hanem a lélek Itudósitásoktól és ami fő, magát az iskolát tanakodnak az iskola sorsáról, a tanítás ™gmételyt*é^ar amúgy is izgatott. az izeden, « émelygésig vitt reklám* fantázia erősebp megzavarására valók, tar-- eredményéről, a sorsuk javításának módo- zatairól, eszközeiről.. M tanulók egy nagy serege a pályaválasztás nehéz kérdése előtt ha százszor ajeOemképrőbbnek* a latin nyelvet a szülők — mint első sor .„ _.. P . _ ., - . ban érdekelt fefok — est csak akkor is- áll, szülője és ő maga gyümölcsét akarná .... . ., . „ látni annyi fáradságos és kölfcéges eszten- * ift dőnek; hová menjee, merre menjen? ezen T^mV^ * * ■ * -i más SkplábóE kihssBfi iwlisié —. tanakodnak. • /* kürtölik isi B^P* tnnak u eCr«Uim walamikor a v. b, U, uiflt^ágos és nagyságos professzorok eiftl számot is ksl adni a tudományáról és ha es hiányos, ma is el kergetik, pedig a maiak gunnázisták voltak; és óppen így nem tebot dkergetai a töbSít is, ha készületlen ? Mindmki tudja, Némélyíkét a hivatal késsen várja, csak k^1* típusaikban ma S szülő eligazodni bizony hogy ellehet, de ime nálunk az el kell foglalnia, de a szegény, az sllúgya- nem tud- 016(1 ■bánjía« iskolánk van, az iskolai kérdésben a magas pedagógia tott, hová menjen ? annyi ötletnek a szüleménye. Célja mindé- nevében miiben érvelés fontos, csak a « * , niknek más,\'a céifefé vezető utak szintén jgüRK érdeke m... |