Ugrás a menühöz.Ugrás a keresődobozhoz.Ugrás a tartalomhoz.



* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)

 
3.66 MB
2025-11-25 13:19:21
 
 

application/pdf
Nyilvános Nyilvános
8
15
1997. február 25.
Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése
folytatólagos ülés

Határozatok száma: 39/1997-től 41/1997-ig.

Napirendi pontok:
1.) Javaslat PHARE CBC projekten való részvételre
Előadó: Tüttő István alpolgármester
2.) Gyermek- és ifjúságvédelem helyzete
Előadó: Dr. Takács Anikó jegyző
3.) Nagykanizsa Megyei Jogú Város Középtávú Társadalmi-Gazdasági Programja
Előadó: Tüttő István alpolgármester
4.) A Közgyűlés 1997. évi munkatervének elfogadása
Előadó: Suhai Sándor polgármester


A következő szöveg a dokumentumból keletkezett automata szövegfelsimertetés segítségével:

1-5/1997 .
NAGYKANIZSA MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZGYŰLÉSÉNEK JEGYZŐKÖNYVE
az 1997. február 25-i folytatólagos üléséről
(
Határozatok száma ; 39/1997-től 41/1997-ig.
JEGYZŐKÖNYV
Készült Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése 1997. február 25-én (kedd) 14.00 órakor tartott folytatólagos üléséről.
Az ülés helye: a Hevesi Sándor Művelődési Központ kamaraterme
(Nagykanizsa, Széchenyi tér 5-7.)
Jelen vannak: Balogh György, Balogh Tibor, Dr. Bárányi Enikő, Bicsák Miklós, Dr. Csákai Iván, Deiszinger József, Ferenczy Zoltán, Hajgató Sándor, Dr. Horváth György, Kalmár István, Kelemen Z. Pál, Dr. Kerekes József, Krémer József, Marton István, Mayer Ferenc, Őri Sándor, Palotás Tibor, Papp Ferenc, Suhai Sándor, Tarnóczky Attila, Tüttő István, Zsoldos Ferenc képviselők.
Tanácskozási joggal megjelent: Dr. Takács Anikó jegyző, Beznicza Miklós, Karmazin József, Imre Béla, Dr. Nemesvári Márta, Partiné Dr. Szmodics Györgyi, Dr. Pintérné Grundmann Frida, Szabó Lászlóné osztályvezetők, Kálócziné Éberling Márta, Kápolnás Zoltán irodavezetők, Bodzái Tiborné személyzeti vezető, Teleki László a Kisebbségi Önkormányzat elnöke, Lukács Ibolya a Kanizsa Dél-Zalai Hetilap munkatársa, Marton Györgyi a Zalai Hírlap nagykanizsai szerkesztőségének vezetője, Molnár László a Kanizsa Extra Szerkesztőségének és a Magyar Rádió Pécsi Körzeti Stúdiójának és Kaszás Gizella a Családsegítő Központ vezetője, Dr. Polay József Közgazdasági Társaság elnöke.
Suhai Sándor: Tisztelettel köszöntöm a folytatólagos ülés minden résztvevőjét, képviselőtársaimat, kedves vendégeinket, az apparátus megjelent vezetőit.
Megállapítom, hogy a képviselőknek több mint a fele jelen van, ezért az ülés határozatképes, azt megnyitom.
Napirendi pontok:
1.) Javaslat PHARE CBC projekten való részvételre Előadó: Tüttő István alpolgármester
2.) Gyermek- és ifjúságvédelem helyzete Előadó: Dr. Takács Anikó jegyző
3.) Nagykanizsa Megyei Jogú Város Középtávú Társadalmi-Gazdasági Programja
Előadó: Tüttő István alpolgármester
4.) A Közgyűlés 1997. évi munkatervének elfogadása Előadó: Suhai Sándor polgármester
2
1.) Javaslat PHARE CBC pprojekten való részvételre El6adó: Tüttő István alpolgármester
Tütt5 István: Az önkormányzatnak projektgazdái nyilatkozatot kell tenni és a lehetséges telepítési helyet kell megjelölni. Először Zalaegerszeget jelölték meg a projekt befogadására. A döntés megszületése előtt Pacsa került szóba, mivel azonban nem tudták vállalni, mert ez a berendezés földgáz üzemmel működik, - ez számukra nem áll rendelkezésre - ezért nem vállalták. Ezután került a megyei közgyűlés elé.
Ha felvállaljuk a projektgazda szerepét, akkor hatástanulmányt kell készíttetni. Ez a tanulmány meghatározza a terület terhelhetőségét annak függvényében, hogy hova jelölik ki. A hatástanulmány megállapítása alapján kerülhetett sor a konkrét technológia berendezésére, az összeg felhasználására. Nekünk nem kell a lakosság helyett döntenünk. Az Európai Közösség olyan segítséget nyújt, hogy a nyugati övezet környezetvédelmi szempontból még a belépés előtt olyan eszközökkel legyen felszerelve, amely megfelel az Európa Unió normáinak. A projektgazda szerepére való vállalkozást magam részéről ajánlom és olyan részben érzem garantáltnak, hogy ez a berendezés városunk számára nem jelent veszélyt. Az egyik helyként a hulladéklerakó, másik a VÍZMŰ szennyvíztisztító telepe van megjelölve. Mivel nonprofit módon működne a rendszer, ezért eleve a keletkező nyereséget vissza kell forgatni. A visszaforgatás eredményeképpen a szennyvíztiztító úgynevezett iszapkezelési technológiájának a forrását teremthetjük meg vele, ugyanis ez hőt is kezel. Az iszap kiszorítását a keletkezett másodlagos hővel meg lehet oldani és kombinálni lehet különböző szűrőberendezésekkel, amelyek megvásárlását ezen technológiából származó jövedelem vagy nyereség biztosítja. A város ezzel egy kommunális gondját megoldhatja.
Suhai Sándor: Nem tartom szerencsésnek, ha az új hulladéklerakóhoz kötnénk, szerintem maradjunk abban a variációban, hogy a szennyvíztisztító mellé építjük a lerakót. A szennyvíziszap hasznosításának a további megoldására lehetne visszafordítani az itt termelődő profitot.
Dr. Csákai Iván: Üdvözlöm az üzem létesítését. A kórházi veszélyes hulladék esetében egészségügyi veszélyes hulladékokról van szó és a házi orvosok által termelt hulladékok is ide kerülnének. Potenciálisan fertőzőtt hulladékokról, nem bizonyos krematóriumba való dolgoknak az elégetéséről van szó. Zárt rendszerben szállított fecskendők, véres anyagok, kötszerek kerülnének bele, ezek megsemmisítése nagyon fontos. Európai szintű nem a szokványos emissziós értékekkel, hanem az alatt levő értékekkel rendelkező üzem általában. A telepítő cégnek nagyon szigorú előírásokat kell betartania.
Deiszinger József: Egyetértek az alpolgármesterrel. Javaslom, hogy a határozati javaslat első mondata a következő legyen: "1. A Közgyűlés egyetért a tervezett veszélyes hulladékégető telepítésének vizsgálatával a szennyvíztisztító telepen."
Zsoldos Ferenc: Támogatom, és egyetértek a pályázati lehetőséghez való csatlakozással. A hatástanulmány költségei, másrészt a lakossági vélemény, a népszavazás lebonyolításának költségei kit terhelnek?
Dr. Kerekes József: A kórház veszélyes hulladékát hol és milyen költséggel ártalmatlanítják, illetve semmisitik meg? A kórházon és a TUNGSRAMON kivül (A TUNGSRAM Beleznára hordja hulladékát.) egyéb cégeknek milyen mennyiségű és milyen fajta hulladéka keletkezik a városban és a város környékén? Az előterjesztésben olvasható, hogy a lerakó alkalmas lenne határainkon túli hulladék megsemmisítésére (Szlovénia, Horvátország), tudomásom szerint veszélyes hulladékot külföldről nem lehet behozni. Milyen egyéb üzemekkel kellene számolnunk, főleg a megyében és határainkon túl, amire ez a beruházás tervezett, és a kórház eddigi hulladékát hol és milyen költséggel ártalmatlanították?
Marton István: A szóban forgó objektumnak mekkora az éves kapacitása? Nem mindegy, hogy ezt egyezer vagy tízezer tonnás kapacitású objektumban fogják megvalósítani.
Tüttő István: Köszönöm Csákai képviselő egyetértő szavait. Egyetértek Deiszinger képviselővel. Zsoldos képviselőnek hatástanulmánnyal kapcsolatos kérdésére - válaszolom, az önkormányzatnak semmilyen költsége nincs. A népszavazás költségeire egyelőre nem tudok válaszolni, mert részleteiben ez nem merült fel, de utána fogok nézni és válaszolni fogok. Kerekes képviselőnek válaszolom, hogy a kórház a szombathelyi megsemmisítőbe szállítja hulladékát, elég jelentős költséggel, kb. 1 millió forint felett. Felmerült kérdésként, hogy a városban hány ilyen jellegű céget érint, amely az objektumot használni kívánja. Amikor hatástanulmány készül, fel kell mérni, milyen anyagokat és pontosan melyik cégtől milyen mennyiségben fognak hulladékot eljuttatni, tehát a tanulmány először megvizsgálja a környezet terhelhetőségét. Ebből számításokat végeznek a tervezők arra vonatkoztatva, hogy milyen igény van a megsemmisítésre és ahhoz kell a technológiát kialakítani. Természetesen minél nagyobb mennyiséget kell megsemmisíteni és minél érzékenyebb maga a környezet, annál bonyolultabb és drágább berendezést kell megépíteni. Úgy gondolom, ezt most senki sem tudja pontosan megmondani. Rendelkezésre áll az ismertetett összeg, illetve azok az adatok, ami a megsemmisítésre vonatkozó mennyiségekre vonatkoznak és anyagminőségekre vonatkoznak, utána tudunk Marton képviselőnek válaszolni. Sokszoros biztonsággal kell egy ilyen berendezést tervezni. Marton képviselőnek mondanám, hogy az éves kapacitás kb. 900 t körüli (de a többszörös kapacitással számolva 4-5 szöröse.).
Béres Márton: Az előterjesztésben a határozati javaslatot elfogadásra javaslom. Támogatom Deiszinger képviselő javaslatát. Javaslom a határozati javaslat 2. pontjában megfogalmazni azt az igényt, hogy a testület felkéri a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságot, hogy a szakmai kérdéseket kiemelten kísérje figyelemmel. Tehát indokoltnak tartom, hogy a testület megbizza a bizottságot és nevében, helyette eljárva kiemelten foglalkozzon az üggyel.
4
Tarnóczky Attila: Úgy gondolom, hogy ezzel a lehetőséggel élni kellene, mert a környezetvédelem nagyon fontos dolog. A veszélyes hulladék egy része - amelyet nem lehet elégetni - nem kerül a berendezésbe, tehát a hulladék egy részét kell csak elégetni. Támogatom az elképzelést, emellett nagyon fontosnak tartom a lakossággal történő egyeztetést.
Tütt5 István: Kerekes képviselőnek válaszolom, hogy szóba sem jöhet külföldi veszélyes hulladék ideszállitása. Hangsúlyozom, hogy a szállitással kapcsolatos technológia részét képezi a rendszernek, és nagyon szigorú előirások vannak e vonatkozásban. A hulladéklerakóval kapcsolatban - amennyiben a projektbe belépünk - sokkal nagyobb esélyünk lesz PHARE CBC programon belül a hulladéklerakóval kapcsolatos pályázaton forráshoz jutni. A szakasz, amely a horvát és szlovén kapcsolatokkal függ össze, pontosan ezt takarja, ugyanis Szlovénia már bekerült abba a körzetbe, amelyik élvezi a PHARE CBC programok előnyeit. Tárgyalás van arról, hogy Horvátország is bekerül a körbe. A mi területünk élvezni fogja az úgynevezett zónának az előnyeit, amit a programmal kapcsolatosan az Európai Közösség biztosit. Kijelentem, hogy az ipari veszélyes hulladékról jelen esetben szó sem lehet.
Zsoldos Ferenc: 15 évvel ezelőtt lehetőségem volt arra, hogy egy hasonló lakossági és kommunális jellegű veszélyes hulladékégető telephelyet megnézhessek Puchheim környezetében egy rendkivül sűrűn lakott területen. Már akkor olyan technológiát alkalmaztak, amely alapján semmiféle olyan veszély nem jelentkezett, amely a környezetre nézve nagyon sok pozitiv hatást gyakorolt. Ilyen létesítménnyel munkahelyeket lehetne teremteni. Éppen a berendezés megvalósítása után alakíthatták ki partnervárosunkban azt az ipari parkot, ahova újabb olyan üzemek telepedtek le, amelyeket éppen ennek a technológiának a vonzó hatása idézett elő. Puchheimtől információt kellene kérni. Szükségesnek és fontosnak tartom ennek a lehetőségnek a felhasználását, hogy a városban keletkezett ilyen jellegű hulladéklerakók helyi feldolgozása, megsemmisítése tulajdonképpen költségcsökkentéssel valósítható meg.
Suhai Sándor: Aki egyetért Deiszinger képviselő javaslatával -a határozati javaslat első pontjának első mondata a következő legyen: "A Közgyűlés egyetért a tervezett veszélyes hulladékégető telepítésének vizsgálatával a szennyvíztisztító telepen." - kérem szavazzon.
A közgyűlés 20 szavazattal és 2 tartózkodással a javaslatot elfogadja.
Suhai Sándor: Aki egyetért Béres képviselő javaslatával - felkéri a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságot, hogy a szakmai kérdéseket kiemelt figyelemmel kezelje ezen beruházás esetében - kérem szavazzon. Kérdezem az előterjesztőt, elfogadja a javaslatot?
5
Tütt5 István: A javaslatot elfogadom.
A közgyűlés 17 szavazattal, 3 ellenszavazattal, 2 tartózkodással a javaslatot elfogadja.
Suhai Sándor; Aki elfogadja a fenti kiegészítésekkel és módosításokkal a határozati javaslatot, kérem szavazzon.
A közgyűlés 22 szavazattal, 1 tartózkodással a javaslatot elfogadja és a következő határozatot hozza:
39/1997. számú határozat
1.) A Közgyűlés egyetért a tervezett veszélyes hulladékégető telepítésének vizsgálatával a szennyvíztisztító telepen. Felhatalmazza a Polgármestert, hogy a PHARE CBC projekten való részvételhez a projekt-gazdai nyilatkozatot adja ki.
Határidő: 1997. február 26. Felelős : Suhai Sándor polgármester
2.) Utasítja a Polgármestert, hogy a hulladékégető telepítésével kapcsolatos intézkedésekről, eseményekről a Képviselőtestületnek adjon tájékoztatást.
Határidő: folyamatos
Felelős : Suhai Sándor polgármester
3.) Felkéri a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságot, hogy beruházásnál a szakmai kérdéseket kiemelt figyelemmel kezelje.
Felelős : Dr. Fodor Csaba a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke
Suhai Sándor: A Cserháti Sándor Szakközépiskola pályázatot nyert. Megköszönöm a tantestületnek, az igazgató úrnak az ötletet és a pályázatot amellyel 30 millió forintnyi berendezést nyert. Az elmúlt napokban 120 millió forint olyan lehetőség kerül Nagykanizsára, amely a legfejlettebb technológia formájában egy fillér áldozat nélkül érkezik városunkba.
6
2.) Gyermek és ifjúságvédelem helyzete Előadó: Dr. Takács Anikó jegyző
Dr. Takács Anikó ismerteti az előterjesztést.
A Szociális és Egészségügyi Bizottság egyetértett az Oktatási-, Kulturális és Sportbizottság azon javaslatával, hogy az oktatási, nevelési intézményekben vizsgálják meg, hogy indokolt-e függetlenített, lehetőleg szakképzett gyermek- és ifjúságvédelmi felelős beállítása. A Szociális és Egészségügyi Bizottság nem tartotta szükségesnek a Polgármesteri Hivatalnál főállású gyermek- és ifjúságvédelmi előadónak a beállítását, 6 viszont szükségesnek tartotta, hogy dolgozzunk ki egy stratégiát a gyermek- és ifjúságvédelem területén. Nehéz a gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladatkörét meghatározni, mi megpróbáltunk az előterjesztésben ennek is eleget tenni. Szeretném Önöket arról tájékoztatni, hogy az Országos Ifjúság és Koordinációs Tanács Koncz István államtitkár úr ajánlása volt az, hogy a Megyei Jogú Városoknál kerüljön beállításra, tehát a hivataloknál főállásban gyermek- és ifjúságvédelmi felelős. Beállításra került pl. Zalaegerszegen, Kaposváron és Szombathelyen is működnek ilyen gyermek- és ifjúságvédelmi felelősök.
Kérem Önöket az előterjesztés esfogadására.
Dr. Csákai Iván: Az egész előterjesztés furcsán indul számomra. Az elmúlt években történt változások miatt vannak ezek. Ne felejtsük el, hogy család és gyermek ellenes politikával volt fűszerezve az elmúlt életünk és nem csak a társadalmi változások hozták ezt, csak nem tudtunk róla, mert nem szabadott tudni arról, hogy akkor is voltak problémák a gyerekekkel, tehát az elmúlt 40 évben. Ennyire nem kellene kihangsúlyozni, hogy a rendszerváltástól van ez.
Szeretném kérdezni azt, hogy depriváció szó mit jelent? A 3. oldal tetején olvashatjuk, hogy a városunkban a gyermekek napközbeni ellátása az oktatási, nevelési intézetekben, felügyelet ellátás megoldott. Ezt megkérdőjelezem, mert nem mindegyik gyerek van abban az intézményben, csak akit beírattak, tehát a gyerekek nagy része nincs ott.
A civil szervezetek bevonásáról egyáltalán semmi említés nem történik. A városban működő civil szervezetek nagyon aktívan részt vesznek e munkában, az anyagból úgy tűnik, mintha itt semmi nem történne. Van Szociális Kerekasztal, ahol esetleg meg lehetne beszélni a problémákat. A gyerekek kiemelése környezetükből, ez számomra mindig problémát jelent, nem biztos, hogy az jobb környezet lesz. Példa rá az állami gondozottak helyzete. Olvashatja az 5. oldalon, hogy az oktatási és nevelési intézményekben gyermek és ifjúságvédelmi felelősök működnek. Az, hogy milyen hatékonysággal működnek, sok összetevőtől függ, a befogadókészségtől elkezdve, a környezetig, tehát a hatékonyságot nem hiszem, hogy itt nagyon mérlegelni kellene.
Az információ érdekében kérdezni kell és biztos, hogy megkapja a megfelelő felvilágosítást.
Nap-nap látjuk, hogy nem lehet beleavatkozni egy család életébe, jogszabály tiltja, csak akkor tehetjük, ha vér folyik.
7
Szociálpedagógusok vannak.
Tapasztalatból tudom, hogy gyermek bűnözőt nem lehet büntetni. Sokkal több a gyermekkorú elkövető, mint amennyiről tudomásunk van.
Ha a kábítószer fogyasztásról és terjesztésről van szó, valahogy nagyon szorosra becsukjuk a szemünket és azt mondjuk, hogy nagyon nincsen. Az értesüléseink szerint nagyon keményen osztogatják a bélyeget, az Extasi tablettát, sőt kemény drogokat is. A Rendőrséggel összefogva nekünk fel kellene lépnünk. A 9. oldal tartalmazza, hogy a védőnőkre nem tartanak igényt. Pénzéhes világban, sajnálatos módon nagyon sok család úgy érzi, ha a védőnőt odahívja, valamennyit kell fizetni, hiába magyarázza meg az ember, hogy nem kell, ez kötelessége a védőnőnek. Nagyon sokan így vannak az ápolási szolgálattal is, a kórházi ápolási szolgálattal is, azzal a félelemmel, hogy valamennyit nekik kell fizetni, egyszerűen nem igénylik, sőt kizárják az illetőt a lakásból.
Egészségügyi felvilágosítás az iskolában kötelező. Meg is tartják? Több diákkal beszéltem, akik azt mondták, hogy évek óta egyetlen egy ilyen egészségügyi felvilágosító előadást az iskolában nem tartottak.
A munkanélküliségről (10. oldal) az Önkormányzat a környező településekkel együtt valamit kell, hogy tegyen, hogy a fiatalok érdekében, akik kikerülnek az iskolából és nem jutnak munkához, így rögtön munkanélküliekké válnak. Egy olyan lelkivilágban fognak élni, ami egyszerűen alkalmatlanná teszi Őket arra, hogy bármi munkahelyre bemenjenek és kötött munkaidőben dolgozzanak, és azonnal nyugdíjasként akarnak élni.
Dr. Takács Anikó: Köszönöm az anyaggal kapcsolatos észrevételét, bár egy kicsit aggályosnak tűnt a kérdésfelvetés. Valóban én azt mondtam, hogy a gazdaságban lezajló változások hatással voltak a társadalom minden rétegére, ez egy hatás, nem emeltem ki elsődleges szempontként. Valóban az előterjesztés tartalmazza azt a szót, hogy depriváció. Én nem használtam az idegen kifejezést és nem is kívánom, hiszen én is a szép magyar beszéd híve vagyok.
A törvényi feltételek megteremtésénél az egyezmény esetében, az állam kötelezettséget vállalt arra, hogy megteremti a törvényi, gazdasági és egyéb feltételeket. Ez az egyezmény szövegében így van bent, magyar nyelvű fordítása megtalálható egyébként, ha kívánja természetesen meg tudom mutatni, de bennt van az egyezményben, hogy ehhez nem csak a gazdasági feltételeket, hanem a törvényi feltételeket is meg kell teremteni.
A 3. oldalon felvetettem, hogy városunkban a gyermekek napközbeni ellátása nem megoldott, ezzel szemben az előterjesztésben az szerepel, hogy megoldott. Arra utaltunk, hogy azt tekintjük megoldottnak a napközbeni felügyeletnél és ellátásnál, hogy helyhiány miatt nem utasítottunk el, itt nem arról beszélünk, hogy természetesen abban az esetben, ha a gyerekeket a szülők nem viszik óvodába, vagy nem viszik iskolába, ennek megvan a maga szankciója, de helyhiány miatt nem utasítottunk el gyermeket. Gyermekek kiemelését a családi környezetből, kapcsán elmondtam és az előterjesztésben is szerepel, hogy az intézkedések köre meglehetősen korlátozott és sajnos néha csak azzal tudunk elérni eredményt, ilyen hatósági intézkedéseink vannak, hogy a gyermeket
8
ki kell emelni a családi környezetből. Való igaz, és ebben igaza van Önnek, hogy nem az egyetlen, és nem biztos, hogy a legjobb megoldás a gyermek családi környezetből való kiemelése, de sajnos van amikor szükséges és éppen a gyermek érdekében csak ezzel tudunk eredményt elérni.
Az 5. oldalon megemlítette, hogy gyermek- és ifjúságvédelmi felelősök működnek. Valóban az oktatási, nevelési intézményekben gyermek- és ifjúságvédelmi felelősök működnek. Ezzel kapcsolatban had mondjam el, hogy Ők úgy érzik, miután az anyagot természetesen nem csak velük, hanem a diák önkormányzatokkal is megtárgyal-tattuk, hogy bizony gondokkal küszködnek, hiszen pedagógusok látják el tulajdonképpen a feladatokat, és miután a család megpróbálja megőrizni teljesen normális módon az intimitását, nagyon nehéz feltérképezni ezeknek a gyerekeknek a veszélyeztetettségét, ill. a veszélyeztetettség valóságos forrását.
Az információhiánnyal kapcsolatban valóban mondhatjuk azt, hogy a gyermek és ifjúságvédelmi felelősnek a saját baja, ha nem rendelkezik információval, de azt hiszem és arra próbáltam utalni, hogy éppen az a baj, hogy nincs koordinálva ez a munka, hogy az intézmények között, akik végzik ezt az ún. gyermek és ifjúságvédelmet, nincsen meg az az információ áramlás, ami szükséges lenne, nincsenek meg a formái, a módozata. Nincs presztízse, való igaz, abban is igazat adok Önnek, hogy nem csak ennek, hanem mostanság már nagyon kevés az ilyen munkakör. Nyilvánvalóan ahhoz, hogy a gyermek és ifjúságvédelmi felelős igazán ellássa a munkáját, valószínűleg nagyobb megbecsülésre lenne szüksége.
A gyermekkorú elkövetők, ill. nem csak a gyermekkorú elkövetőkről beszélünk, való igaz, hogy a büntető törvénykönyv meghatározott életkor alatt nem engedi büntetni az elkövetőket. Ha jól tudom, akkor most van folyamatban a büntető törvénykönyv ez irányú módosítása, amelyben az életkort csökkenteni kívánják gyermekkorú elkövetők esetében is.
A kábítószer fogyasztással kapcsolatban valóban megdöbbentőek az adatok és ténylegesen rendelkezem adatokkal arra vonatkozóan, hogy most már a bölcsödés, óvodás korú gyermekekre nézve is veszélyt jelent a kábítószer utcai árusítása akár csokoládé, akár matricák formájában is. Bizony a nevelési- oktatási intézményeknek és bármelyik fórumnak, amelyik erre alkalmas, fel kell hívni a szülőt, a gyermekek ilyen irányú veszélyeztetettségére.
A 9. oldalon említi, hogy a védőnőkre nem tartanak igényt. Én azt hiszem, hogy ez igaz, talán az elszegényedés oka az is, hogy nagyon sok szülőnek nincs igazi otthona, nem tudja hova beengedni a védőnőt. Kiköltöznek pincékbe, mert ezt is elmondták a védőnők, hogy olyan helyekre költöznek csecsemő korú gyermekkel, ahova a védőnő nem tud kijárni, vagy azok az alapvető feltételek nem biztosítottak, ami a gyermekgondozáshoz egyébként szükséges lenne.
Az egészségügyi felvilágosítást megtartják-e a nevelési- oktatási intézményekben, ill. osztályfőnöki órák keretében, én bízom bennt, hogy erre igennel tudok válaszolni.
Itt kérdezném meg Mayer képviselő urat, mint iskolaigazgatót, Ő biztosan bővebb felvilágosítással tud szolgálni az osztályfőnöki órákkal kapcsolatban.
A munkanélküliség valóban megdöbbentő adatokat tartalmaz. Abban
9
igaza van, hogy sajnos a gyerekek között - eleve egy olyan, talán az életszínvonal, a szülői munkanélküliség, az anyagi helyzet romlása következtében - kialakult egy olyan kilátástalan állapot, amiben nincs igazén a gyerekeknek jövőképük, kilátástalannak látják a helyzetet. Valóban sok gyerek nem is akar elhelyezkedni, de azért beszélni kell azokról a fiatalokról, akik pályakezdők, megfelelő végzettséggel rendelkeznek és mégsem tudnak elhelyezkedni.
Partiné Dr. Szmodics Györgyi: Tisztelt Csákai Űr! Szeretném ezt a szót megmagyarázni, amely azt jelenti, hogy inger megvonás, érzelem hiány. Tehát érzelem hiányban, adott esetben szeretet hiányban szenvedő személyek.
A beavatkozásnak és a családból való kiemelésnek a dilemmájáról szeretnék szólni. Ezt tulajdonképpen a törvény szabályozza, hogy a gyámhatóság milyen feltételek esetén mikor avatkozhat be egy család életébe, milyen eszközök állnak a rendelkezésre és mikor emelhetjük ki a családból. Ez minden ügyintézőnek adott gyerek esetében el kell döntenie, hogy eljutott-e a család abba az állapotba, hogy tovább már ott nem tartható a gyermek és ki kell emelni, holott tudjuk, hogy az ún. háttérintézmény jelenleg milyen és hova kerül. Bár ezen a téren is történtek változások, most már létrejöttek Zala megyében is családi otthonos nevelőszülők, ahol nem intézeti, tehát 50-60-100 létszámú keretek között nevelődik a gyerek, hanem családias légkörben 8-10 gyerekkel, nevelőszülővel együtt.
Kelemen Z. Pál: Bizottságunk az ülésén a határozati javaslat a.) pontját nem támogatta. Nem támogatta azért, mert nem volt pontosan körülhatárolható, hogy az ifjúságvédelmi referens, tulajdonképpen mit végez. Itt fel van sorolva 11 pontban, ez részben hatósági feladatokat, részben gyermekjóléti szolgáltatási feladatokat, részben gyermek érdekvédelmi feladatokat jelent. A Népjóléti Minisztérium, mint törvény alkotó a Parlamentben tárgyalt törvénnyel kapcsolatban egészen más konstrukciókat tervez. Had idézzek egy napilapból a Népjóléti Minisztérium törekvéseit. "Az új törvény ha gyökerestől nem is változtatja meg, alaposan átszervezné az elmúlt évtizedekben kialakult gyermekvédelmi hálózatot. Szétválasztaná - és ez a lényeg - a hatósági és szolgáltatási feladatokat. így nem ugyanazok a szereplők játszanának egyszerre segítőt és hatóságot. A gyermekvédelemre, mint szolgáltatásra külön helyi önkormányzati intézmények, ún. gyermekvédelmi szakszolgálatok jönnének létre. Hatóságként a jegyző, vagy gyámhivatal, ill. másodfokon a közigazgatási hivatalok járnának el. A szoros értelemben vett családsegítésen kívül a szakszolgálatok feladatkörébe tartoznának a veszélyeztetettség megelőzésétől és megszüntetésén az utógondozásig olyan tevékenységek is, mint pl. a pszichológiai, egészségügyi tanácsadás, sőt adott esetben még a szabadidős programok szervezése is." Számomra egyértelmű, hogy összekeverünk mindent, ha a b.) pontban felsorolt feladatokat jelöljük ki a gyermek- és ifjúságvédelmi referensnek, mert ellentmond egy magasabb rendű jogszabály létrehozási szándékának. Ellentmond mindannak, amit felolvastam. Ebben a leírásban én sem tudom támogatni a határozati javaslat a.) pontját, a b.)-t azt egyértelműen.
10
Dr. Takács Anikó; Kérem vegyék tudomásul a tájékoztatót. A törvény elfogadását követően térjünk vissza, mert még nem tudjuk azt sem pontosan, hogy a helyi önkormányzatok milyen feladat és hatáskört kapnak. Ezért én a határozati javaslatokat is visszavonnám azzal, hogy a tájékoztatót vegyék tudomásul, és a törvény megjelenését követóen fogunk Önök elé határozati javaslatot terjeszteni.
Dr. Kerekes József; Csákai Úr kifogásolta, hogy az utóbbi időben végbemenő társadalmi változások idézték elő ezeket a problémákat, a lényeg az, hogy nem igy van, az előző 40 évben keresendő ennek az oka. Csak egy-két tényt szeretnék felsorolni. Abba a bizonyos rendszerváltás előtti időben, az elmúlt 40 évben alakultak ki a zöldkeret hálózatok, a szülőotthonok százai, vagy ezrei épültek ki az országban, létesültek a csecsemőotthonok, az ingyenes gyereküdültetések, az üttőrőtáborok sokasága, erre az időszakra volt jellemző, hogy a tankönyveket, tanszereket csaknem ingyen kapták a gyerekek, erre a korszakra volt jellemző az, hogy a tankönyvmentességet biztositott az alsóoktatástól egész egyetemekig, és csaknem ingyenes volt az iskolai étkeztetés. A tanácsoknál, rendőrségnél, iskolákban társadalmi munkás ifjúság-és gyermekfelügyelők dolgoztak, akik felügyelték a gyerekeknek a problémáit, figyelemmel kísérték a családi és az iskolai kapcsolatot.
Ez az előterjesztés a jelenkori ifjúsági helyzettel foglalkozik és a megállapításai sajnos helytállóak. Azért foglalkozok ezzel a témával, mert Csákai képviselő úr ezeket a most jelentkező hibákat, az előző kornak a hibájaként próbálja elkönyvelni, ez merő tévedés. Nem akkor voltak gyerekkoldusok az utcán, hanem most, amikor így ellehetetlenültek a családok, és nem akkor nyalogatták a gyerekek a kábítószeres bélyegeket, hanem most.
Balogh Tibor; Mint a képviselőcsoport vezetője szólok hozzá. Ezt a politikai beszédet, programnyilatkozatot az elmúlt 40 dicsérete miatt visszautasítom és visszautasítja a képviselőcsoportunk is és nem kívánom azt, hogy ebben a témában lehetne pro és kontra beszélni az előzményekről, következményekről, de most ne erről vitatkozzunk, hanem vegyük tudomásul ezt a beszámolót, amit alaposnak tartok.
Dr. Horváth György; Alapos, sokrétű a tájékoztatás, alkalmas volt arra, hogy elgondolkoztasson mindenkit. Egyetértek jegyzőnő azon javaslatával, hogy elfogadása után készüljön egy részletes terv, amely meghatározná a feladatokat is. Lenne két javaslatom. Az egyik visszaállítani a régi ifjúsági őrjáratokat, ugyanis ezek az ifjúsági őrjáratok nagyon sokat segítenének az éjszakai ellenőrzésekben. El kellene gondolkozni a lakótelepi- és a szervezett foglalkoztatáson. Ezt is meg lehetne oldani. Elgondolkoztató volt, amelyről Csákai Úr beszélt. A GYIVI-vel kapcsolatban azt hiszem, hogy elfogadható, de valószínű, hogy nincs ismerete a nevelőszülőkről és a családias otthonokról. Tudom statisztikailag bizonyítani, hogy a legtöbb 18 éves gyerek nem akar visszamenni a családjába és ez azt hiszem mindennél többet mond.
11
Szó volt az osztályfőnöki órákról. Ez sem felel meg Csákai Úr a valóságnak, a Mező Ferenc Gimnáziumban 15 témában tartanak előadást a védőnők, az osztályfőnöki órákon. Azonkívül pszichológiai és egyéb tanácsadások vannak. Mindnyájunknak közösen segíteni kell a beállítandó referensnek, összehangolni, koordinálni a munkát.
Mayer Ferenc: Az iskolánkban hosszú évek óta jól szervezett, tisztességes egészségügyi felvilágosító munka folyik. Biztos vagyok abban, hogy erre nem minden osztályfőnök figyel. így általánosítva, hogy az iskolákban nem fordítanak kellő hangsúlyt, ezt nem tudom elfogadni. A tájékoztatót elfogadásra javaslom.
Javaslom, hogy zárjuk le az ezzel kapcsolatos vitát, tekintettel arra, hogy a határozati javaslatok visszavonásra kerültek. Akkor lehet erre a témára érdemben visszatérni, ha közben az ifjúságvédelmi törvény elkészült. Elkerülhetetlen, hogy ezzel a témával a közgyűlés, vagy az illetékes bizottságai és a hivatal munkatársai ne foglalkozzanak érdemben, mert valóban a devidencia olyan mértékben növekedett az elmúlt években, hogy erre valóban egy nagyon jól szervezett, városi szinten koordinált hatósági és egyéb munka, civil szerveződéseket is természetesen beleértve. Ebben a tekintetben szerintem a készülő törvény minden bizonnyal komoly feladatokat is fog az önkormányzatokra róni.
Suhai Sándor: Aki egyetért azzal, hogy a vitát lezárjuk, kérem szavazzon.
A közgyűlés 9 szavazattal, 6 ellenszavazattal, 5 tartózkodással a javaslatot nem fogadja el.
Marton István: A második oldal alján, a "Városunk gyermekvédelmi helyzetképe" fejezetnél a születések alakulását Nagykanizsa Megyei Jogú Város Kórházában tüntette fel és nem a városi polgárok számát. Ugyanakkor 93-94-95-ös Kórházi szülési adatokat tartalmaz, 9 7 február végén úgy gondolom a technikai minimum lenne, hogy a 96-os számok is szerepelnek, plusz ha valaki egy kicsit figyelmesebben megnézte a zárójelben itt feltüntetett lakossági korfát az 1. számú mellékleten, véletlenül sem találja meg az átfedést e között három szám, ill. a korfa között. Sajnos ezt azért kell elmondanom, mert a helyzet sokkal rosszabb, mint amit a számok ebben az anyagban tükröznek. 1996-ban mindössze 195 fiu és 213 leány gyermek született kanizsai polgárként, vagyis az összlétszám 408 fő. Ha egybevetjük a 20 évvel ezelőttivel, akkor 1088 volt, tehát 2,5-szer annyi. Sajnos a táblázatban feltüntetett 1993 évi 963 gyerekkel szemben a valóság is csak 560, ez viszont azt jelenti, hogy 1996-ban a 408-at az 560-hoz arányítom, bizony három évvel korábban még 40 %-kal több gyerek volt. Tehát egyszerűen vészesen fogyunk. Ez egy olyan gond, ami . ellen valamit tenni kellene, fogy a gyerekvállalási kedv. Ezt azért mondtam el, mert nem szeretném, hogy amikor majd határozati javaslatok is szerepelnek és szavazni is kell róla, ne ilyen pontatlan számok kerüljenek a testület elé.
12
Béres Márton: A határozati javaslatokat nyilván módosítással, de kifejezetten időszerűnek és szükségszerűnek tartom annak érdekében, hogy történjen ez ügyben valami a városban. Más megyei jogú városokban működik gyermekvédelmi, ifjúságvédelmi referens. Úgy gondolom - különösen ha a Zala Megyei Gyermekvédő Intézetnek az itt létét, a munkanélküliséget és a korábbi társadalmi változások okozta folyamatokat egybehangzóan értékeljük -, hogy a közgyűlésnek foglalkoznia kell e témával. Alapos, korrekt anyag készült, ami nem hallgat el semmit, ami szembesiti a képviselőt a mostani valós helyzettel. A magam részéről azt tudom mondani, hogy minden együtt van ahhoz, hogy dönthessen a testület. Rossz konstellációnak érzem azt, hogy most egy fontos kérdésben elnapolunk döntést, legalábbis azt, ami a hivatal részéről ennek a munkának az összefogását, a koordinálásban az érdemi előbbrelépést elősegítené.
A teendők indokolják a gyermekvédelmi törvény megalkotását. Úgy gondolom, az önkormányzat sem kerülheti ki, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozzon.
Szükségesnek tartanám, hogy a Közgyűlés ezzel a munkával valakit megbízzon, és ha a gyermekvédelmi törvény a Parlamentben elfogadásra kerül, akkor annak megfelelően az önkormányzatra szabott és reményeim szerint az erőforrásokat is hozzárendelő intézkedéseket tovább tudja vinni a testület.
A civil szférának a helyben történő gondozását szerettem volna még kiemelni, mint olyat, amit az előterjesztés különösebben nem említ, vagy csak nagyon érintőlegesen tesz róla említést. Úgy gondolom, hogy ezek lennének az önkormányzat feladatai között a kiemelt feladatok, hogy a Családsegítő Központnak az ilyen irányú megerősítése, ill. a civil szférával a kapcsolat tartás, amely megint nagy munka. Úgy gondolom, ez is csak megerősíti azt, hogy ezt a tájékoztatót nem szabad csak tudomásul venni, hanem az ebből adódó feladatokkal és döntésekkel is szembe kell nézni.
Hajgató Sándor: Mi idézhette elő ezt a helyzetet, ami ma van. Itt mindennel foglalkozunk, csak a lényeget kerüljük meg. Kerekes képviselőtársamnak mondták, ne hivatkozzunk a 42 évre. Miért ne hivatkozzunk? Akkor történtek az erkölcsi rombolások a kormányok idejében, amikor kitiltották a hitoktatást az iskolából és a Zöld Keresztre ne hivatkozzunk, hogy a rendszerben keletkezett, az a 30-as években is megvolt és más egyesületek is. Erkölcsi megújulásra van szükség, a szemlélet változás hozhat javulást. Annak idején Mindszenty azt mondta, kitiltják az iskolából a hitoktatást, teletömik a börtönöket. Nem így vagyunk? A fiatalokra nem lehet adni, mert otthon a szülő nem nevelheti, mert ha feljelentette a szüleit, akkor kellemetlen helyzetbe jutott a szülő. Ilyen körülmények között nem lehet becsületes embereket nevelni.
Teleki László: Én az előterjesztést sokszor áttanulmányoztam és jónak tartom. Azt kérem a jegyzőnőtől, ha lehet, akkor a határozati javaslat első pontját most meg kellene szavazni. Azért mondom, mert a következő tárgyaláskor sokkal hatékonyabban lehet előterjeszteni azt az anyagot, amit már esetleg a referens állás betöltésével közösen a jegyzőnő, ill. a referens dolgoz ki. Mindenképpen javasolnám, hogy az első pontot még a mai nap el kellene fogadni ahhoz, hogy egy konkrétabb kép kialakulhasson amennyiben lehetséges.
13
Tarnóczky Attila: Lesz szavazás erről a kérdésről, vagy sem? Ha lesz szavazás, akkor van mondanivalóm, ezt szeretném jelezni.
Dr. Takács Anikó: Szeretném továbbra is fenntartani amit eddig elmondtam. Tudom, hogy indokolt a referens beállítása. Ezért tartanám célszerűnek, hogy most csak tudomásul veszik a tájékoztatót, ha megjelenik a törvény, azt követően lehet arról dönteni, hogy kapcsolt munkakör, önálló munkakör és indokolt-e esetleg egyéb intézkedések megtétele.
Suhai Sándor: Aki el tudja fogadni a tájékoztatót azzal, hogy intézkedési terv készül a törvény megjelenése után és Önök elé kerül, kérem szavazzon.
A közgyűlés 19 szavazattal (egyhangúlag) a javaslatot elfogadja és a következő határozatot hozza:
40/1997. számú határozat
Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése a "Gyermek és ifjúságvédelem helyzetéről" szóló tájékoztatót elfogadja.
Egyúttal felkéri a jegyzőt, hogy a gyermekvédelmi törvény megjelenését követően gondoskodjon intézkedési terv elkészítéséről és a közgyűlés elé terjesztéséről.
Határidő: a törvény megjelenését követő 15 nap Felelős : Dr. Takács Anikó jegyző
3.) Nagykanizsa Megyei Jogú Város Középtávú Társadalmi-Gazdasági Programja (szóban) Előadó: Tüttő István alpolgármester
Suhai Sándor: Az előterjesztővel, Tüttő István alpolgármesterrel megbeszéltük, hogy ma egy általános vitát javasolunk. Az elhangzott észrevételeket, javaslatokat bedolgoznánk a határozati javaslatba, elnapolnánk a határozathozatalt és a következő ülésen (március 18-án) szavaznánk a határozatról.
Tütt5 István: Úgy érzem, hogy a társadalmi-gazdasági programmal kapcsolatban már nyilvánosságot látott nyilatkozatok, a vele kapcsolatos baráti beszélgetések azt igazolják, hogy ennek a kérdésnek a megtárgyalása valóban igényli a szélesebb körű vitát. Köszöntöm Dr. Polay József urat, a Közgazdasági Társaság elnökét, a Társaság részt vállalt az anyag elkészítésében. Természetesen a Közgazdasági Társaság teamek-ben dolgozott, ezért az 6 anyaguk egy szélesebb körnek a munkáján és véleményén alapszik, én pedig ennek a szélesebb körű anyagnak a szintézisét próbáltam elvégezni.
14
Kérem vitassuk meg az előterjesztést. Természetesen mód van arra, hogy azok a prioritások, amit én Ítélek meg, mások szemszögéből nem biztos, hogy ugyan olyan sorrendben, vagy ugyan olyan súllyal esnek latba. Már korábban is kifejtettem, hogy azok az elemek, amely a város működésének és gazdaságának a főbb elemei, az öt elem, amit Polay úr korábban az öt mágikus szögnek nevezett, azok triviális dolgok, tehát azok a város működésének, életének az alapját jelentik. Úgy érzem, hogy nekünk abban kell igazán szót váltani egymás között, amely ezekhez az ún. főcímeknek az alterületei is tartoznak.
Kérem, hogy Önök véleményeiket mondják el, kérdéseiket tegyék fel és megkérem Polay urat, hogy a feltett kérdésekre, amennyiben olyan jellegűek, amely a Közgazdasági Társaság munkájával függ össze, akkor engedjék meg, hogy 6 is beszállhasson a válaszadók körébe.
Dr. Polay József: Köszöntöm Önöket a Közgazdasági Társaság nevében. Egy évvel ezelőtt vetődött fel az a gondolat, hogy el kellene készíteni a város gazdasági koncepcióját és ebben a munkában az elmúlt időszakban közel 60 nagykanizsai szakember vett részt. Nagyon széles körű volt az a tevékenység, amit megpróbáltunk összefogni, megkaptuk a Polgármesteri Hivataltól a korábbi évek elkészült anyagait, figyeltük az országos változásokat, milyen tendenciák érvényesülnek, sőt volt aki azt is figyelte, hogy Önök a közgyűlésen milyen javaslatokat mondanak el, amelyek esetleg ebbe a tervbe beépíthetők, így számos olyan dolog, amelyet korábban Tarnóczky úr, Marton úr, Palotás úr, Fodor úr, Kalmár úr, vagya Bicsák úr felvetett, igyekeztük, mint gondolatot berakni. Úgy terveztük, hogy az általunk elkészített anyag egy olyan szakmai anyag, amelyet átadunk a Polgármesteri Hivatalnak és az előterjesztést majd az alpolgármester úr végzi, ez meg is történt. Azzal a szándékkal tettük ezt, hogy az elkövetkezendő időszakban, amikor a testület dönt ebben, akkor újra bekapcsolódjunk a munkába, hiszen Önöknek kell eldönteni a prioritásokat, Önök rendelkeznek a pénzek felett és Önök fogják meghatározni a fejlődés ütemét. A részletek kidolgozásában - és ha Önök igénylik a munkánkat -, továbbra is részt veszünk. Az elmúlt időszakban az a kérdés is felmerült, hogy sok a cél, és kevés a forrás.
Elkészült az anyagban egy ún. SWOT elemzés, ez a ma egyik legmodernebb elemzés, amely főleg a lehetőségekre és veszélyekre hívja fel a figyelmet, amellett, hogy az erősségeket és a gyengeségeket is említi. Úgy gondolom, hogy ez egy olyan fajta gondolkodás, ami feltételenül előbbre viszi a város jövőjét. Úgy ítéljük meg, hogy a város ma van olyan helyzetben, mint 60-70 évvel ezelőtt, mai döntés és ennek a megvalósítása hosszú évekre meghatározhatja a város fejlődésének irányát. Ha egy kicsit túl patetikus akarnék lenni, akkor amikor Önök ezt a programot elfogadják a saját javaslataikkal együtt és elkezdik megvalósítani, egy olyan történelmi fejlődést indíthatnak el a városban, amire 100 éve nem volt példa. Felvetődött az is, hogy megvalósítható-e ez a program, társaságunk megpróbál abban segíteni, hogy a megvalósítás gyakorlatát miként lehet elkezdeni. Egy nagyköveti sort szeretnénk meghívni a városba azzal a céllal, hogy a nagykövetek megismerjék a várost és hozzanak ide befektetőket, olyan üzemeket, amelyek munkaerőt foglalkoztatnak
15
és segítenek nekünk a munkaerő foglalkoztatásában. Első, a horvát nagykövet volt, most csütörtökön a japán nagykövet látogat a városunkba, tervezve van a holland, a német, az angol és az amerikai nagykövet is. Csak egy példa, nem régen volt egy nagy befektetői konferencia japán szakembereknek, ahol 100 japán üzletember vett részt, egyedül egy magyar ismertető anyagot engedtek belerakni, és ez Nagykanizsa város általunk összeállított anyaga. Természetesen nem várunk azonnal látványos sikereket, nem olyan ez, hogy máról holnapra azonnal eredményt lehet elérni. Sokat kell küszködni és sokat kell tennünk azért, lehet hogy 3-5 meghívásból egy fog bejönni, de legutóbb, amikor polgármester úrral az angol nagykövetségen jártunk az angol nagykövet úr azt ígérte, hogy angol befektetők egy csoportja jön, ide hozza Őket Nagykanizsára, és aki már egyszer itt van, az vélhetően kellemes információkat fog szerezni. Arra kérem Önöket, hogy ezt a programot egészítsék ki, fogadjanak el egy olyan koncepciót, amely a város jövőjét döntően befolyásolhatja és kezdjünk hozzá a megvalósításhoz. Ha egy programot ma máshol megrendelünk, sok-sok 10 millió Ft. Ez megpróbál a gyakorlathoz valamilyen segítséget adni. Amennyiben valami olyan jellegú kérdésük van, arra szívesen válaszolok, ill. a team vezetőkkel azt beszéltük meg, hogy az elkövetkezendő időszakban a következő közgyűlésig, amikor ezt majd Önök véglegesen elfogadják, addig kialakítjuk az álláspontunkat az észak-dél kérdésében és minden olyanban, amely ma felmerül és a későbbiek során is, ha szakértői véleményre Önök kiváncsiak, akkor ezt készséggel megtesszük. Én a társaság nevében tisztelettel ajánlom az Önök figyelmébe ezt az anyagot.
Zsoldos Ferenc: Azt hiszem mindannyiunk nevében fogalmazhatom meg, hogy nagy tisztelettel kell köszönetet mondanunk a Közgazdasági Társaságnak és Dr. Polay József igazgató úrnak, akik nagyon nagy munkát fektettek be ennek az anyagnak az elkészítésébe.
Jónak tartom az anyag szerkezetét, de bizonyos hiányérzeteim azért vannak. Az előterjesztett anyag címe Nagykanizsa Megyei Jogú Város Középtávú Társadalmi-Gazdasági Programja. A cim első részét nem érzem ebben az anyagban. Kétségtelen, hogy a város társadalmi szerkezetének változása tulajdonképpen a gazdasági program megvalósításának a hatására alakulhat ki, hiszen a gazdasági fejlődés végeredményben ezt a célt szolgálja. Ennek ellenére én úgy érzem, hogy a város társadalmi szerkezetének jellegével, jellegzetességeivel legalább is a bevezető részben nagyobb hangsúlyt kellett volna adni. Tehát a továbbfejlesztés során mindenképpen foglalkozni kell véleményem szerint ezzel a témakörrel.
A stratégiai-fejlesztési program két pontjával a magam részéről egyetértek, de hiányolom azt, hogy nem kezeli az anyag stratégiai jelentőségű kérdésként a város kultúráját, a város oktatását, pontosabban a város kultúrájának és oktatásának a rendszerének, helyzetének a jövőjét.
Elkerülhetetlen, hogy a kultúra és az oktatás kérdésével az anyag ne foglalkozzon, mert mindenképpen stratégiai kérdés. Indokoltnak tartom, különösen a város felsőfokú oktatási célrendszerének a megfogalmazását. Vannak olyan törekvések a városban, különös tekintetben két szakközépiskola esetében (Cserháti Sándor
16
Szakközépiskola, Thúry György Szakközépiskola) amelyek nagy erőfeszítéseket tettek , és komoly eredményt értek el. Véleményem szerint az 5. pontot követően egy 6. pontként - ezzel a stratégiai fejlesztési programok száma növekedne - stratégiai célként kell beállítani ebbe a tervanyagba a kultúra, az oktatás fejlesztését, hangsúlyozottan a felső fokú intézmény irányába történő letelepítési kiépítési folyamatokkal kapcsolatos elképzeléseket. Jó lenne, ha a Közgazdasági Társaság kiegészítené munkacsoportját egy olyan szakértői gárdával, akik otthonosan mozognak a területen. Elkészítenék azt a stratégiai fejlesztési feladatrendszert is, amely kiegészítené az anyagban felsorolt és kibontott stratégiai kérdések vonatkozásában a kultúra és oktatás területével is gazdagítaná az anyagot.
Papp Ferenc; Az anyagból hiányolom az oktatási, kulturális és társadalmi jellegű kérdéseket. Az idegenforgalom címszó alatt az idegenforgalom stratégia néha egy-egy rövid mondattal szerepel, a kultúra a 6. résznél. Bizonyos esetekben - az ilyen nagyságrendű város esetében mint Nagykanizsa - figyelve a tendereket, a gazdaságban és az élet különböző területein a kultúra olyan imázst formáló szerepe mint a gazdaság, legalább annyira fontos a megjelenés a mindennapi életünkben. Felhívom Tüttő és Polai úr figyelmét a kulturális túrizmusra és a konferencia túrizmusra, amelyhez a feltételek adottak. Részben a HSMK, részben különböző idegenforgalmi szervek, vagy a különböző szakmai szervezetek, amelyek a városban erőteljesen kiépültek nagy rendezvényeket, konferenciákat, programokat szerveznek. Harmadikként a nemzetközi kapcsolatokon belül a kulturális kapcsolatoknak az előtérbe helyezését említeném meg. Támogatom azon javaslatot, hogy akár külön pontként, a stratégiai pontok közepette, önálló részként jelenjen meg a kultúra.
Tarnóczky Attila: Az anyag érdeme, hogy az elképzelések mintegy rendszerben össze vannak foglalva. A közgyűlés tanácsra szorul. Azok a civil szervezetek, akiknek ilyen ötletei vannak, segítsenek bennünket. Az első oldalon szerepel, hogy Nagykanizsának alapvető érdeke, hogy a jövője maga által tervezett és tervezhető legyen, minden bizonnyal igaz, és olyan adórendszert feltételez, ahol a központi elvonások kisebbek lesznek, a helyi adó megnövelhető lesz. Nincs realitása ebben bizakodni. A 10. oldalon olvasható, hogy "Nagykanizsán megszűnt a csődveszély, megállt a vagyonfelélés folyamata és
kirajzolódott egy jelentősebb felhalmozási szakasz lehetősége. Ezzel megteremtődött a város önkormányzatának gazdaságpolitikát befolyásoló mozgástere, képessé vált arra, hogy a helyi gazdasági növekedés érdekében érdemi lépéseket tegyen és megfogalmazza a város társadalmi-gazdasági programját." A megfogalmazás utolsó mondatrésze igaz, de a rózsaszín kép, amely az anyagi helyzetet mutatja, meggyőződésem szerint nem megalapozott. Óvatosan kell tervezni anyagi lehetőségeink tekintetében. Régóta tendencia az állami támogatás, a normatívák messze nem követik az inflációt és ennek megfelelően kerülünk egyre nehezebb anyagi helyzetbe. A vagyonfelhalmozást - mint követendő tendenciát - valóban támogatnám azzal a feltétellel, ha megkülönböztetném a vagyonnak a mozgatható részét és a mozdíthatatlan részét. Amennyiben folyamatosan az eladható vagyontárgyainkat intézményekbe
17
fektetjük, ennek eredménye könnyen kiszámítható, a végén mozdítható érték társadalmunknak nem marad, de kiadásaink ennél inkább maradnak. Törekedni kell, hogy a vagyonúnknak ezt a fajta részét ilyen vonatkozásban próbáljuk megtartani. Nagykanizsa infrastrukturális fejlesztése - úgy gondolom - központi téma. E vonatkozásban jó ötletnek tartom a Területfejlesztési Tanácsot, nem biztos, hogy 15 fősnek kell lennie. Minden városát szerető embernek lehetősége lenne a tanácsai elmondására. Elintézett dolognak tűnik a vasút villamosítása, az M7 Nagykanizsa melletti vezetése. Az utóbbi nem egyszerű és mindenkor eldöntött dolog. Egyetértek azzal, hogy a pályázati lehetőségeket ki kellene használni. A referensek mértéktelen szaporodása ellen vagyok. Nagyon fontosnak tartom a Logisztikai Központ létrehozását. Nem értek egyet azzal, hogy az itt megszűnt gyárak szakképzettségének megfelelő újabb munkahelyeket kellene teremteni. Például a varrodákban dolgozókat alig fizetik meg. Olyan munkahelyeket kellene Nagykanizsára csalogatni, ahol tisztességes fizetéseket adnak a dolgozóknak. Legfeljebb át kell képezni a korábban munkáját elvesztőt. Az áruházlánc fejlesztésével kapcsolatban óvom a testületet, el kell dönteni, hogy mennyi az elég. Felhívom a figyelmet, hogy a programok kidolgozásánál május 1-ét meghaladó határidőt javasolnék, hogy a programok valóban alaposak és a lakossággal megbeszéltek legyenek. A szervezetre vonatkozó előterjesztés határideje február 28. - nem kell nagyon elsietni. A határozati javaslat 2.) pontját át kellene nézni városfejlesztési projektek végrehajtását, illetve elindítása 1998. december 31-ig - nem hiszem, hogy meg tudjuk valósítani. Minden program támogatandó, de szelektálni kellene, mi az, amivel kezdeni akarunk valamit. Alapvető kérdés, hogyan és miből.
Tütto István; Felhívom Zsoldos képviselő figyelmét, hogy a városnak konkrét oktatási koncepciója van, ez szerepel is az anyagban. Egyetértek azzal, hogy a stratégiai célok között nem emeltük ki az oktatást és a kultúrát. Semmi akadályt nem jelent, hogy határozati oldalra átkerüljön a felső fokú egyetem kérdéskör. 5-10 évre előre gondolkodni nagyon nehéz, főleg számszakilag nem lehet követni, de stratégiai célokét meg lehet határozni. Egyetértek Papp képviselővel, azonban a konferencia túrizmusnak az a feltétele hiányzik a városban, amely a szállodák és szálláshelyek formájában igényként jelenik meg. Az anyag tartalmazza e fejlesztés szükségességét. Egyetértek azzal, hogy a gazdasági kapcsolatokat is erősíteni kell. Tarnóczky képviselő által elmondottak többségével egyetértek. Feladatunk lesz annak eldöntése, hogy a sorhalmazból eldöntsük, melyek az igazi prioritások.
Kelemen Z. Pál; Az anyagot gazdasági programnak nevezném. Ugyanis egy társadalmi-gazdasági program nem áll meg egészségügy, alapellátás koncepció nélkül. Az anyag nem foglalkozik társadalmi változásokkal, vagy a társadalmi mobilitás kívánatos irányaival. A programot a kifogásokkal együtt jónak tartom. Nagykanizsa gazdasági helyzete fejezetben az 5. oldal alján olvasható: "A város képzett munkaerővel rendelkezik, mely záloga lehet a magasabb munkakultúrát igénylő tevékenységek szélesebb körű elterjedésének, hosszabb távú fennmaradásának, valamint új tevékenységek meghonosításának." Képezhető munkaerővel
18
rendelkezik a város. A tanulmány 13. oldalának 3. bekezdésében szerepel: A külsó befektetők jelentkezése esetén célszerű elsőbbséget biztosítani a közelmúltban leépült gyárakból felszabadult munkaerő szakképzettségének megfelelő profilban tevékenykedőnek." Ezek a profilok azért épültek le, mert nincs rá kereslet. Az átképzésre figyelmet kell fordítani. Az idegenforgalom nem terjed kellőképpen. A fizető vendéglátásnak üdülőhelyeken van létjogosultsága.
Az oktatási rendszerrel kapcsolatban az oktatási koncepció nem számol azzal, hogy ha ezzel az intézményrendszerrel megyünk az évezred fordulóra, akkor ez maga a csőd. A legjobbnak a 2. fejezetet tartom. A 3. fejezetben szó van egy történelmi kiegyezésről. Zala megye ma nem kettő, hanem három pólusú, 2 megyei jogú város és a megye. Szakító pont a déli vagy északi régióba való tartozás kérdése. Nem tartom helyesnek a helyi kereskedelem elvtelen védelmét, azaz kirekeszteni a konkurenciát.
Béres Márton: Nagyra értékelem a Közgazdasági Társaságnak azt a munkáját, amivel ezt a vitát szakmai alapokra helyezte és amivel a Közgyűlést segíti az első munkafázison. A programot nemcsak el kell indítani, hanem hozzá kell rendelni azokat az eszköz és erőforrásokat, amivel elindulhat. Ezt a programot szélesebb körben is meg kell vitatni. Szeretném központi kérdésként kezelni a program indítása, majdani megvalósítása szempontjából is a testületet és a hivatalt is. A programot kifejezetten komplexen lehet átnézni. A hangsúlyt a stratégiai döntésre tenném. Helyeslem azt a megállapítást, hogy Nagykanizsa csak önmagára számíthat ebben a dologban. Szerettem volna, ha az állami szerepvállalás is megjelent volna. Az önkormányzatnak versenyprogramot kell alkotni. Ezzel a programmal kell megküzdeni a szomszédos térségeknek a különböző törekvéseivel. Kulturált európai módon, de versenyeznünk kell. A 10. oldalon olvasható: Csődhelyzet Nagykanizsán - csődhelyzettől számítódik annak esélye, hogy a város kitörési pontokat kereshet. Gondolkoznunk kell a város sorsáról. Szabad álmodozni, kötelező is, de nem mindegy, hogy az álmokat vagy a megvalósítható dolgokat dédelgetjük.
A tulajdonnal való gazdálkodás kérdéskörben el tudom képzelni hogy egy ilyen bizottság felállásakor minden szakértő, - aki stratégiai döntések meghozatalában felkészült, érdekelt és elkötelezett - kivehetné a részét.
Dr. Csákai Iván: Az 5. oldal 3 bekezdésében szerepel: "Gond, hogy jelentós férőhelyet biztosító szálláshelyek (Pannónia, munkásszálló) szűntek meg." A Polgármesteri Hivatal kezelésében lévő Mindenki Sportpályája szálloda része mennyire van kihasználva, mert tudomásom szerint normális kihasználtságról nem beszélhetünk.
A 11. oldal utolsó előtti bekezdésben - helyi adók - szerepel a "vállalkozásbarát". Ismételten mondom, hogy a vállalkozásbarát helyi adó nem azt jelenti, hogy kevesebb az adó, hanem a nagy adót fizető polgárnak jogot adunk arra, hogy beleszólhasson a város dolgaiba. Tehát egy úgynevezett város magisztrátusnak a létrehozását javaslom.
A 14. oldalon a lakásgazdálkodási koncepciót újra kell tárgyalni, ez folyamatban is van.
19
A 19. oldalon modern szociális otthon kialakítását 1993-ban elhatározta a közgyűlés. A terület ki volt jelölve a tervezésre, a pénz is megvolt, a terv azonban ott maradt. Nem szeretném, hogy ami itt le van írva, az ugyanúgy járna mint a szociális otthon.
Dr. Horváth György; A stratégiai terv (félkövér betűvel kiemelt gondolatok) meghatározza a feladatokat. A taktikát meg kell teremteni a prioritás megteeremtése után. Dr. Polai úr előadását hallottam, és úgy érzem, hogy ezek mögött intézkedési terv van. Ennek realizálása könnyen megvalósulhat, a társulat nagyon kiváló munkát végzett. Nem látok aggodalmat arra, hogy rövid időn belül egyes területeken a munka, a tevékenység meginduljon.
Dr. Kerekes József; Egyetértek azzal a megállapítással, hogy a privatizált cégek jelentős változásokat hajtanak végre működésük minden területén. Ellentétesnek érzem azon megállapítást, hogy Nagykanizsa iparfejlesztése jó adottságokkal rendelkezik, az iparvállalatok jelen vannak a nemzetközi piacokon. Megítélésem szerint a városra általában nem ez a jellemző. Egyetértek a lakásgazdálkodási koncepció újra gondolásával. Tévesnek tartom azt a megállapítást "külső befektetők jelentkezése esetén", illetve "ipari beruházás esetén" úgy tűnik, hogy vállaljuk azt, hogy valaki helyettünk lépjen, és ha Ók lépnek, akkor mi is hozzátesszük a magunk lehetőségéhez mérten támogatásunkat. A program nem foglalkozik a munkaerő igényes tevékenység ösztönzésével. A leépült cégek visszaállítására feladatot kell kitűzni.
Krémer József; Az anyagban örvendetesnek látom, hogy nő a civil szervezetek jelentősége. Az anyag szellemiségével egyetértek. Azért is jónak tartom az anyagot, mert olyan prioritásokat tartalmaz, amelyek - engem személy szerint - már nagyon régóta foglalkoztatnak. Örvendetes, hogy a városfejlesztési célra elég jelentős összeget szán a helyi bevételek felhasználása mellett. Egyetértek azzal a gondolattal, hogy egyértelműen a felhalmozás számára kell a prioritást biztosítani. Az anyag komolyan foglalkozik a vagyonfelélés gondolatával, felhívja a figyelmet a takarékos gazdálkodásra. Új alapokra kell helyezni a vagyongazdálkodást. A képződő új forrásokat felhalmozásra kell fordítani. Örülök azoknak a stratégiai fejlesztési céloknak, amelyeket a 12. oldalon felsorol az anyag. A magam részéről nem látom pontosan a következő éveknek a bevételi forrását.
Tüttő István; Nagyon sok olyan eleme is van az anyagnak, amely a Közgazdasági Társaság anyagában nem szerepel. Kelemen képviselőnek válaszolom, hogy az átképzéssel egyetértek, de célként meg lehet fogalmazni, hogy ide hozunk olyan vállalkozásokat, amelyekre már szakképzett munkaerővel rendelkezünk. Béres képviselőnek válaszolom, hogy a vita tárgya az ágazati alapon közelítsünk-e vagy sem. Én úgy gondolom, hogy a várost ágazati alapon is meg lehet közelíteni, de az önkormányzat alapvető feladatai kötelező ellátandó feladatai alapján is. Egyetértek azzal, hogy szelektálni kell a stratégiai kérdésekben. A versenyprogrammal kapcsolatosan segítséget szeretnék kérni, mit ért Béres képviselő ez alatt. Egyetértek Csákai képviselővel. Úgy gondolom, egy város csak jól jár azzal,
20
ha befektetői nagyobb beleszólást kapnak a döntésbe. Kerekes képviselőnek válaszolom, hogy én nem látok ellentmondást az ipar fejlettsége és a munkaerő leépítéssel kapcsolatos elemzésben. Képviselő úr az ipar, élelmiszeripar újbóli talpraállítását jelöli meg. A város marketing témakörnél meghatároztuk, hogy mi a fő marketing feladatunk. Köszönöm Krémer úr által elmondottakat. A Gazdasági Osztállyal pontosítani kell, hogy a kövtkező évek bevételi forrásait hogyan tudjuk hozzárendelni a feladatokhoz. Amennyiben befektetünk közművesítésre, igaz hogy sokba kerül, de olyan területeket biztosít, amely a befektetők számára vonzó és az idejövő befektető is jelentős iparűzési adóval, munkahely teremtéssel a városnak olyan plusz forrást eredményezhet, amely kompenzálhatja azt a fogalmat, hogy közművesítés költsége.
Deiszinger József: Szavazzunk az 5. pontról is, amelyben köszönetet mondunk a Közgazdasági Társaság Nagykanizsai Szervezetének.
Marton István: Örülök, hogy az anyag elénk került. A Pénzügyi Bizottság két fordulóban tárgyalta a témát, ahol az alpolgármester is részt vett. A bizottsági ülésen elmondtam, hogy ha ehhez az anyaghoz a forrásokat is hozzá kellene rendelni, akkor még tárgyalásra is alkalmatlan. A címet ki lehetne egészíteni kis-középtávú társadalmi-gazdasági programra, mert 2-3 évre néz előre. A lábjegyzetben olvasható, hogy indokolt tervezési időszak 15-20 év, onnan kimaradt, hogy hosszú távú rendezés. Az idén nem írtam volna le, hogy az újabb számok ismeretében a munkanélküliségi ráta az országosnál kedvezőbb Nagykanizsán.
A 9. oldal 3. oldalán olvasom, hogy a vagyonfelélésre kifejezetten a lakáseladás folytán került sor. A kárpótlási jegyek kötelező elfogadása következtében az Önkormányzatot e téren jelentős anyagi hátrány érte.
A vagyonfelélés témakörében ez a legkisebb probléma. A kárpótlási jegyünk címletértéke 50-60 millió forint között mozgott, itt valóban volt vagyonvesztés. Lényegesen nagyobb gond az, hogy a lakásalap nem rendeltetésszerűen lett felhasználva, ugyanis soksok százmillió forint nem megfelelően lett elköltve, de erről részletesebben az Állami Számvevőszék anyagának tárgyalásakor ejtek szót.
Nem az előző év zárszámadása és van benn egy-két olyan szám, ami ezt sugallja, és nem is biztos, hogy pont ezek lesznek majd két hónap múlva, mikor elfogadja a közgyűlés
A 11. oldalon olvasom, hogy következetes költségvetési politikával takarékos gazdálkodást kell érvényesíteni minden szektorban. A múlt közgyűlésen tárgyalt és elfogadott nyugdíjas ház nekem ennek az ellenkezőjét sugallja.
Alaptalan, hogy aktív portfolió átalakítással lényegesen növelni kell a vagyon hozamát.
Szemben az idei költségvetéssel, mely nem erre orientál, hanem arra, hogy mindent eladjunk.
Azt is olvasom, hogy koncepcionálisan rendezni kell a tehetséggondozás ügyét a város teljes oktatási rendszerében. Ezzel egyetértek, csak már szeretnék látni is belőle valamit.
21
Egyetértek a felsőfokú oktatási formák integrálódjanak stabilan a rendszerbe, nyitottnak kell lenni a magánkezdeményezések felé is, de a városnak arra ügyelnie kell, hogy nekünk túl sok pénzbe ne kerüljön, a gazdaságosság szempontjait nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A stratégiai fejlesztési programokkal az a gondom, hogy eléggé bekötött szemmel kellett ezt megírni, mert a megyében felelős politikusok által adott nyilatkozatok azt engedik regisztrálni, hogy már nincs is megye. Eldöntésre kerül, igaz később, mint ennek az anyagnak az elfogadása, a regionális csatlakozás kérdése. Nem mindegy nekünk a stratégiafejlesztési programoknál, hogy északra, vagy délre fogunk tartozni.
Több nagy árúházláncot nem szükséges megnyerni, mert amennyi nálunk jelen van, az bőven elég. Nem korlátozom, nem támogatom, hanem tűröm. Én nem szavazok meg olcsó telekeladást semmilyen kereskedelmi hálózatnak, de ha valaki munkahelyeket akart létesíteni, tehát termelni akar, akkor ezt megteszem, ha olyan helyre kéri, amely erre ki van jelölve.
A 21. oldalon a határozati javaslatok között a 6. cím az önkormányzati lakásépítési program átalakítása. Önkormányzati lakásépítési programot nem kell átalakítani, mert ami nem létezik, azt nem alakítható át, ellenben el kellene indítani, mert 7 éve nem történt semmi ilyen.
Kalmár István: Az anyagot inkább gazdasági programként kezelem. Egy gazdasági programnak elsősorban az a feladata, hogy felvázolja a kívánatos jövő képet. Egyetértek Tarnóczky képviselővel, hogy igazából kormányzati szintről olyan jellegű segítséget, ami ennek az elképzelés sorozatnak a végrehajtását segítené, nem várhatunk. Ezek a gazdasági körülmények, amiben az önkormányzatnak működnie kell és ezeket a célokat meg kell valósítani, csak rosszabbak lehetnek. Bizonyos régióbeli hovatartozások szempontjából fontos volna ezeknek a bizonyos stratégiai elképzeléseknek az átgondolása, illetve másfajta sorrend felállítása. Úgy érzem, hogy az egész anyag az önkormányzat szerepének kihangsúlyozásáról szól. A stratégiai fejlesztési programoknál 5.) pontként szerepel a városmarketing címszó. Úgy gondolom, nem elsősorban a régióbeli hovatartozás fogja eldönteni a városnak a jövőképét, hanem alapvetően az, hogy milyen stratégiai jellegű elképzeléseket tudunk magunk elé felvázolni, és ennek függvényében tudunk akár mindkét oldalon -északi, déli, északnyugati régió kérdése - megfelelően lobbizni a város érdekében. Ezért nagyon nagy szerepe van ebből a megközelítésből ennek a városmenedzselés-városmarketing stratégiai pontnak. Meggyőződésem, hogy e nélkül a város és környéke nem fog tudni olyan mértékben érvényesülni, amire egyébként a gazdaságföldrajzi helyzete predesztinálná. Ezért ennek a munkának sokkal hangsúlyosabban kellene megjelenni.
Tüttő István: Az első verzióban ott szerepel.
Kalmár István: Az önkormányzatnak az volna a feladata, hogy a vállalkozások részére hasonló egyenlő feltételeket teremtsünk, utána a gazdálkodás eldönti, mely vállalkozások lesznek életképesek.
22
Balogh Tibor: A városmenedzselés-városmarketinggel kapcsolatosan hogyan képzeli el a város vezetése, a hivatal a városmenedzselés státusz betöltését? Úgy képzeljük-e el ezt a státuszt, hogy kinevezünk egy városmenedzsert, aki a tevékenységét a hivatalban végzi, vagy pedig egy nagy volumenű szakembergárda - aki nem feltétlen a hivatalban végzi tevékenységét - látná el ezt a munkát? Milyen elképzelés van ezzel kapcsolatban?
Suhai Sándor: A pályázat kiment. A pályázatban természetes személy és jogi személy is részt vett. A jogi személyek között olyan ügynökségek, ingatlanügynökségek - leginkább Ők foglalkoznak ilyen jellegű tevékenységgel - vagy országos hálózattal jelentkező cégek Pl. Korfronm amely holland érdekeltségű ügynökség, valamint az OTP Ingatlan Rt. nagyon komoly ajánlatot tett le és 3-4 területen jelezte együttműködési készségét. Állásfoglalásunk az lesz, hogy szerződést fogunk kötni, mert erre egy korábbi határozat kötelez bennünket. A város menedzselésnek a helyét, tehát a kapcsolattartás helyi problémáját tesszük kapcsolt munkakörbe valamelyik státuszhoz -mondjuk a foglalkoztatási referenshez kapcsolnánk. Megkérdezem Polai Urat, kíván-e hozzászólni.
Dr. Polay József: A társaság részéről valóban elsősorban gazdasági programról beszélhetünk. Nem bontottuk ki a kulturális részt, de ez az oktatási rész elkészült, ha ehhez hozzáillesztjük, akkor ez egész lesz. Fontos lenne - ha megfelelő szálloda kapacitás lenne - egy konferencia túrizmus, hiszen Zalakarossal együtt nagyon jól ki lehetne használni. Most rendezzük meg Nagykanizsán a Közgazdász Vándorgyűlést. Egyik legnagyobb problémánk, hol helyezzük el a 600-800 főt. Vélhetően 100-120 polgármester vesz részt. Célunk az volt, hogy elindítsunk egy folyamatot.
Nagyon permanens dolognak kell lenni az M7-es kérdésében. Létezik olyan megrajzolás is, amely nem felénk jön, de ezt folyamatosan figyelemmel kell kísérni, a pillanatnyi politikai döntések befolyásolhatják. így talán a horvátokra lehet alapozni, Ók akár olyan kitételt is tesznek, hogy Triesztbe akkor kapunk kikötői részt, ha az M7-es megépül.
Béres képviselővel egyetértek, hogy valóban ez egy versenyprogram is lehet, hiszen ez a program arra akarja a várost ösztönözni, hogy a többinél jobb helyzetbe hozza. Tehát mindenki az erőforrásokért harcol, ilyen szempontból nagyon éles és kemény verseny indul el, amit sikeresen kell megvívni, és erre most minden lehetőség adott.
Nagyon jó gondolatnak tartom Csákai képviselő - legnagyobb adófizetők beleszólhassanak bizonyos kérdésekbe - által elmondottakat.
Nem szabad elhanyagolni azt a hatalmas erőt, amely a lakosságban és a civil szervezetekben van. Az embereket ma a tenniakarás jellemzi, amellyel élni kell. Köszönöm az észrevételeket.
Kérem, hogy amikor a határozati javaslatban megköszönik a tevékenységet, és ha elfogadják, akkor a 60 ember neve kerüljön megemlítésre, azt hiszem megérdemlik.
23
Tüttő István; Pontosltjuk a munkanélküli rátának állását, akkor értelmezni tudjuk, melyik igaz. Egyetértek Kalmár képviselő felvetésével.
A csatlakozásnak van egy területfejlesztési, regionális témaköre a közigazgatásban, és egy statisztikai témaköre. Csak a területfejlesztési kérdésekben lehet dönteni.
Az M7 úttal kapcsolatosan a minisztériumban jártam. Találkoztam az államtitkárral. Krémer úrral felvettük a kapcsolatot Dr. Kovács Kálmán úrral, akivel nemsokára találkozni fogunk nemcsak út, hanem logisztikai üggyel kapcsolatosan is. Ez olyan problémakör, amely állandó munkát, kapcsolatot, ráfigyelést és lobbizást igényel. A döntés kimenetele az utolsó pillanatig kérdéses, mert politikai döntés is várható e kérdésben. Határozottan érzékelhető a Keszthely-Zalaegerszeg-Lenti tengely. Ez az a vonal, amely mindent elkövet annak érdekében, hogy akár az utak, akár a logisztikai központ ne Nagykanizsára kerüljön. Azt mondhatom, hogy akár ide kerül a logisztikai központ akár nem, mi mindent megtettünk az ügy érdekében.
Suhai Sándor: A vitát berekesztem. A közgyűlés következő ülésén további javaslatokkal és észrevételekkel folytatjuk a témát, és megfogalmazzuk a határozati javaslatokat olyan formában, hogy hasznosítjuk mindazt ami elhangzott. Elnapolom a téma további tárgyalását, következő ülésen folytatjuk.
4.) A Közgyűlés 1997. évi munkatervének elfogadása Előadó: Suhai Sándor polgármester
Suhai Sándor: A munkaterv összeállítása előtt - az SZMSZ figyelembevételével - megnéztük a javaslatokat. Jelen tervezet sok témát tartalmaz és ehhez minden alkalommal legalább annyi pluszra lehet számítani. Kérem tegyék meg javaslataikat.
TüttS István: Kérem betervezni év végére a Tűzoltóság beszámolóját és a Kórházat Felügyelő Tanács tájékoztatóját.
Dr. Csákai Iván: Kérem, hogy az értelmi fogyatékos mozgássérült gyermekek helyzetének vizsgálata napirendi pont előadója ne a Szociális és Egészségügyi Bizottság, hanem a Lazsnaki Szociális Intézmény vezetője legyen.
Suhai Sándor: Magyar József képviselő javaslata volt, hogy városi szinten tekintsük át a témát. Átgondoljuk az előterjesztő személyét.
Dr. Csákai Iván: A gyermekétkeztetést a tisztiorvosi beszámoló tartalmazza. Most külön szeretnék e témát kiemelni?
Suhai Sándor: Külön szeretnénk kiemelni a gyermekétkeztetést. A tisztifőorvos beszámolójában ez csak nagyon érintőlegesen lenne.
24
Dr. Csákai Iván; Elfogadom a választ.
Az alapellátás működéséről a beszámolót korainak tartom, javaslom a június 17-i ülésre.
Marton István: Az első ülést március 11. helyett március 18-ra javaslom.
Március 11-re tervezett 5. napirendi pont helyett az alábbit javaslom: "Beszámoló az Alfától az Omegáig Kft. 1996. évi munkájáról".
Suhai Sándor: A kft. csak tájékoztatót köteles adni, beszámolót nem.
Marton István: Számoljon be az ügyvezető is, tehát ketten számoljanak be, mert a város legnagyobb pénzköltő beruházásáról van szó. Április 8-ra tervezett Móricz Zsigmond Művelődési Ház önállóságának, valamint a Bagola-Fakosi klubkönyvtár szervezeti különválásának megoldása napirendnél javasolnám a Bagolai Művelődési Ház üzemeltetésének jó egy éve húzódó gondjának megoldását.
Április 22-i első napirendhez kellene kapcsolni a vagyongazdálkodás helyzetét.
Későinek érzem a június 17-ét az l-es pont tárgyalásának, már meg kellett volna történnie.
Ez vonatkozik az 5. napirendre az IKI címjegyzékének jóváhagyására. Április 8-ra javasolnám ütemezni. Közgyűlési döntésünk van arra, hogy az április 8-i ülésen tárgyalni kell a Szociális Foglalkoztató napirendi pontot. Szeptember 30-án az 5-ös napirend úgy módosuljon, hogy az "1995-96-ban" elért eredmény.
November 18-án a 2. napirend úgy szóljön: "Javaslat az önkormányzat 1998. évi költségvetési koncepciójára". A beruházási szabályzat korszerűsítése is időszerű lenne, az I. félévben szükségesnek tartom megalkotását.
A vagyonrendeletet is korszerűsíteni kellene, de nem olyan sürgős, mint a beruházási szabályzat.
Dr. Horváth György: Megjegyzésem lenne a május 6-i ülés 8. pontjával kapcsolatosan. Ez nem az Oktatási-, Kulturális és Sportbizottság és a Művelődési Osztály feladata, inkább a munkaerő referensé. Az, hogy a bizottság megtárgyalja, annak nincs akadálya, de így kérem módosítani.
Palotás Tibor: Az április 8-ra tervezett 4. napirendet korainak tartom, későbbre kellene sorolni.
Március 31-én jár le a jelenlegi piactömb sorsának megtárgyalása, ezt kérem betervezni.
Fontosnak tartom, hogy Bagolára kerüljön ki a szerződés tervezet, ha a közgyűlés elfogadhatónak tartja abban az esetben, ha Bagolára kerülhetne az új hulladéklerakó. Ezt is kérem besorolni, lehetőség szerint márciusban.
Kiskanizsai Szokoldombon a telkek kialakítása úgy tudom sínre került. Májusban kellene tárgyalni ennek előkészítését.
Kalmár István: A szeptember 30-i 5. napirendi pontot kérem felcserélni a június 17-i 1. napirenddel.
25
A május 27-i közgyűlésre két témát javasolnék. A belvárosban a Zsinagóga és a volt PIÉRT terület helyzetét tervszinten tárgyalni.
Önkormányzati többségi tulajdonú Kft. 1996. évi működéséről tájékoztató. Kiváncsi lennék egyes gazdasági társaságok főbb gazdasági mutatóira.
Kelemen Z. Pál: Június 1-i közgyűlésre a 2. napirendi pont után javaslom felvenni "Az ápolási otthon megvalósításának lehetőségét".
Kalmár István: Visszavonom a napirendi pontok cseréjére vonatkozó módosításomat.
Deiszinger József: A Kanizsa Újság sorsáról március 31-ig kell döntenünk, nem látom a napirendek között.
A mai napon változott a rendőrkapitány személye, itt a javítást kérem elvégezni.
A megyei egyeztető tanácsokat nem látom a hátsó mellékletek között.
Suhai Sándor: Kérem, hogy egy szavazással járuljanak hozzá, hogy átvezessük a módosító javaslatokat és így hozzuk. Aki elfogadja, hogy átvezessük a módosító javaslatokat, kérem igennel szavazzon.
A közgyűlés a javaslatot 15 szavazattal, 1 tartózkodással elfogadja és a következő határozatot hozza:
41/1997. számú határozat
Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése egyetért az elhangzott módosító javaslatokkal.
Felkéri a polgármestert, hogy a módosító javaslatokat a munkatervbe építse be.
Határidő: 1997. március 18. Felelős : Suhai Sándor polgármester
5.) Balogh Tibor önálló képviselő indítványa
Balogh Tibor: A helyi Független Kisgazdapárt kezdeményezésére adtam be az indítványomat. Annak idején az emlékmű helyreállítását 5000 aláírással kérték.
Suhai Sándor: Köszönjük a szóbeli ismertetést is, az elmúlt közgyűlésen bizottsági szakaszba helyeztük, a bizottságok foglalkoznak vele.
26

Kmf.
k JüAsti HMjy Dr. Takács Anikó jegyzó
Suhai Sándor polgármester