* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
34.04 MB | |
2010-06-03 15:08:21 | |
![]() | |||||||
Nyilvános ![]() 1106 | 3952 | Rövid leírás | Teljes leírás (499.51 KB) | Zala 1891 május Politikai és vegyes tartalmú hetilap. A következő szöveg az újságból keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: 18. 8Z&m. X&gy-Kaaiz.sa, 1891.- május 3-án. XVIII. évfolyaln. ti íjoeDUilti Imiik' «k ismert ktzek. M fogaJtalnik el. Ké«irítok rám Ma kMfcbwk. EUAélüvatal: VáinH.....£ —km fíméet fWp Hiyhftito. _ — Etóratrta iiii Kcra tm 7 -'j » árt — rum H«0«iém BinfeUdk jitupw■ niaimnuk ^ . lytltMr yMMwn M kr. jft Nagy-Kanizsai- és Délzalai takarékpénztárak, a Iknkeg^iQtet, af Ipar- és kerrske- ___ delmi bank, s a Nagy-kanizsai segél regrlet-szövetkezel hivatalos köztónve. BiMuOnk, Múmiát » Urtiníwkw ___ ' TD«mtkM4k RmM FSWp M»yv- . - tmtiMi tsltsmtrt le||«lealk XagyKanlMán H«-t«-iikliit egyswr: ruárup. Baross ujabb győzelme. A vasmarku kereskedelmi magyar minisz-tec iaaiét égy újabb győzelméről benzél-a jbirbdalom, Baross isinSTegy íj bab&t fűzött halántéka körül, ismét egy diszlap-pal szaporította hazánk- fejlődésének tőrré letét. eredméáyskM éftjflt. Tudva van. hogy hazánknak egyetlen tengeri vállalat* az „ Adna" tengerészeti réfizvériytáreuiiit volt, mely a magyar ten gefpartot Fiume " " ...... kötötte a világtengerekkel; de tudva van »Eloyd«-nak már 25év óta fizetett 408,000 Isen 953,080 teng, mért földön közlekedtek, forint államaubventiót megvonta attól t ásj mig ezentúl a »Lhjyd< tengeri útja oaak »Adriára< fordítva azt, a magyar tengeré- j 373,000 • tengeri raértfóld less, mely ly el szeti társulatot lábra áJlitotta, vagy helye- szemben az >Adria< lobogói 935,660 t«n-rebben mondva, mag) ar réngeríizefT; geri mértföldön lógnak lengeni, miből kitfl- hsjózáat újból megteremtette. Az»Adriai ezelőtt 307,000 forint állami segélyt kapott a magyar államtól most « nv^ J * n nin^ j ni •imihii'i uivav A magyar tengeri haj2zás körül elért "BÍroe* felemelte ezt a anbvenliót 570,000 loríntra irigy a»ttöyd«tólelvoftt 408,000 frtból még megtakarítást in eszközölt, dacára annak, hogy a* „Adria" államsegélyét oly tetemesen felemelte. i eredmény nyel nem elégedett meg a vasakaratu miniszter, tp az is, hogy,.,ke.,..ré*jvény társulat dacára a vább ment, a magyar áHsm a az < Adria* Magyarország „által adott na'gy subventióés *Lloyd« közt- megkötött szerződés Bze-Jelhasztiáláaának', nem a leglelkíismerete-sebb kezelés folytán, nem—eaalé virágosni nem tudott — hanem, a tengeri hajózás nik, bogy a magyar tengerparti kikötő; Fiume ezeiit&l 353,680 tengeri tnértfölddel nagyobb összeköttetést nyert, mint minivel eddig bírt. De a magyar áílampárictárra is nagy nyereség B»ro<ia ez újabbi gy őselme, mert míg eddig 76 |rnyi öaazegü, subven-tiójába kerüli a magyar államnak egy egy tengeri rrtértföldíl út, ezentúl ugyan e távolság- caak 43 krjába keríti, —.— A_ pénzügy i éa kereskedelmi előnyök mellett nevezetei előnyt nyert a magyar tengerészet még közgazdászat! szemponf- 101,• mert ezentúl a magyar hajók löbpgSI 144 indulási éa érkezési móddal érintem, illetőleg fel. kereani fogják Angliát, Francia- rint kikötötte a miniszter, hogy ,Uoyd*-nak áa »Adriai nem iogveraeuyt csinálni a keleti — tengeri — járulok Imr, de viasont kiszámíthatatlan nagy kárára,— deficittel' a nypgati — tengeri — járatokat az (Adriai ország"*, Olaszországot, Spanyolországot, dolgozott; a es által az osztrák »Ll>ydr fogj* teljesíteni s ez által a magyar tárán-1 Portugáliát. Tóníszt és Belgiumot, Hollandot tengerészeti társulat tólúly ra vergődőt', — , latnak biztosította a nyugati tengtri keres-; és Hamburgot. Brazíliái éa L*-Pia tát; a a mintb'gy a kiegyel folytán ennek is! kedelmet, - * igy kettős célt ért e',mert ezen kivül járni fognak a magyar hajók a tetemes államsegélyt adatik, e társulat aj először biztosította mint mondtuk' a... |